2007/09/17

Om modet.

"Men sånt här hade jag ju när jag var ung."
"Ska sånt här verkligen komma tillbaka, det hade jag ju på sjuttiotalet."

Upplysning:
Modet går igen.
Trender och färger och stilar.
Allt går igen.

Upplysning 2:
Man BEHÖVER inte ha på sig det.
Om man känner att man redan gjort trenden.
Och inte på något sätt vill ta ett steg bakåt, trots att trender alltid kommer igen med en viss modifikation.
Jamen så köp inte plaggen då.

Exempel:
Det vidriga leggings-modet jag försökt att inte raljera så mkt om.
Det handlar ändå om folks egen smak.
Man har det man gillar.
Vissa trender tycker jag ändå kan gå till överdrift.
Leggings-modet.
Med en tunika till som gärna är så kort att man, läs min pojkvän, inte vet om han ska bli generad eller ej över att någon kan ha glömt ta på sig byxorna.
Hallå det fanns för länge sedan.
Redan under medeltiden.
Se bild.



Den observante läsaren noterar dock att det under medeltiden var männen som bar leggings.
Men det kanske man, i ett försök att se positivt på saken, kan tolka som ett framsteg inom jämställdheten?
Notera även att oversize-skjortan med en väst till fanns redan då.
Samt höga musketör-stövlar och ankelboots och till och med de spetsiga små lågskorna.


Bilder från boken The historical encyclopedia of costumes skriven av Albert Racinet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha! Kunde inte undgå att kommentera snubben i hudfärgade byxor på övre bilden. Hur han desperat försöker dölja sin gigantiska cameltoe med ett litet smalt svärd/dolk!

Anonym sa...

sant.
kan det helt enkelt vara en av anledningarna till att dolkar och smala svärd bars på den tiden?
och var de som bar smala svärd och dolkar retade av männen som bar stora stadiga svärd och för att inte tala om riddare med torneringslans?
jagmenarävenomstorlekenfaktisktinte har någon betydelse.