2009/07/16

Om oartigheter.

Kära örebroare.
Nej jag menar gävlebor.

Det är faktiskt inte okej att glo.
Det är inte okej att glo på någon med ett fysiskt handikapp.
Det är inte okej att glo på någon som är kraftigt överviktig.
Det är heller inte okej att glo på missbrukare eller människor med psykiska problem.
Lika lite är det okej att glo på någon för att hon är gravid.

Ja jag vet att min mage är stor.

De blir gärna det i slutet av en graviditet.
Jag förstår att det är fascinerande att se en kvinna med stor gravidmage och att man i vissa fall kanske till och med tänker:
Wow, vad fint.
Men det är inte okej att glo.

Det är faktiskt inte okej att glo alls.
Även när det inte handlar om missbrukare, överviktiga, handikappade eller gravida.
Även när det handlar om "helt normala" människor.
Man ska inte GLO.

6 kommentarer:

Anna Neah sa...

Ofta är det dessutom äldre människor som gör det, som säkert uppfostrat sina egna barn att inte göra det. Öppen mun och kanske också peka lite. Eftersom min sambo är lite känd vet jag precis hur du har det.
Huvva!

EvaP sa...

Kära Du, det där gloendet är elakt. Stå över det. Du är fin i kropp och sinne, det räcker långt.

Det är ouppfostrat att glo, själv brukar jag glo tillbaka tills de vänder bort blicken.

spunnet socker sa...

Nej, och man ska inte heller gå fram till folk och förutsätta att de är gravida. En tant kom fram till min kompis och sa "åh, en såndär klänning hade jag också när jag var gravid första gången" och på nåt sätt fick hon till det så att hon upprepade "gravid första gången" flera gånger om. Det uppskattades inte av min kompis och hennes klänning var världens finaste! En sån skulle jag gärna ha nu och gärna första gången jag är gravid!

Nåja, för att återkoppla till ditt ämne håller med om att folk borde sluta glo. Respektera folk liksom, hur svårt kan det va?

Joanna sa...

jamen huvva, neah.
peka!
det är ju absolut att gå över gränsen.

eva,
tack.
jag försöker, vissa dagar är det enklare än andra.

spunnet socker,
nej faktiskt!
vad är det med folk och ta upp frågan om graviditet?!
ibland undrar jag om det handlar om en äldre kvinnas bittra avundsjuka på yngre kvinnor, och att de av elakhet vill trycka ner den yngre kvinnan och genom det inte känna fullt lika stor bitterhet över sin egna svunna ungdom.

jag har också fått höra såna kommentarer.
när jag jobbade i butik och den andra expiditen var gravid.
så säger en av stamkunderna "jaha här står ni och är gravida tillsammans".
ööh nej. jag har bara ätit lite väl många bullar svarade jag, och försökte ge henne ursäkter som att det ju var kjolen som gjorde att man kanske kunde tro att jag var gravid.
varför denna artighet från mig? som nyss blivit förolämpad.
jag ville egentligen göra en stor scen av hennes klumpighet, men är väl för väluppfostrad för att utsätta någon för sådana obekvämligheter.

Moa - En magisk purt... sa...

Jag håller emd! Jobbar som personlig assistent då och då och JÖSSES vad folk glor. Att barn gör det är väl en sak men vuxna människor?

Fast nu ska jag vara ärlig. Jag glodde på en tjej på tåget idag. Hon hade opererat överläppen (ingen som helst tvekan för den var ENORM). Fast jag skämdes och tittade på bort.

Det är också oartigt att tugga tuggummi med munnen öppen under två timmars tågresa. En tant gjrode det sista jag åkte långt och jag var färdig att handgripligen plocka ur tuggummit ut múnnen på den jälva idisslande suggan. Japp, så frustrerande var det.

Glo på folk ska man göra på bloggar!

Joanna sa...

exakt moa!
det är väl därför bloggarna är så populära.
där får vi släppa glospärrarna lösa.

och med barn finns det också en gräns.
de tittar lite mer men jag tycker att man tillslut som förälder ska säga till barnet.
att det inte är okej att glo.
för annars växer ju ungen bara upp till att bli ännu en i ledet av gloare.

öppen mun-tuggare avskyr även jag.
det är äckligt att tvingas lyssna på smacket.