2011/04/17

Om friska luften och långa landet.



Vi är hos mina föräldrar, i Norrbottens inland.
Om några dagar åker vi upp till fjällen, till den stuga min morfar byggde och som jag spenderat varje påsk i från det att jag var född fram till jag var 16.
Sedan dess har jag inte varit där, jag håller på att längta ihjäl mig.


Våren finns i södra Sverige och visserligen är landet avlångt och snön betydligt mer kvar här än där.
Men det blir inga skoterturer på fjället eller ens pimpling på sjön.
Jag nöjer mig verkligen med grillning nere vid vattenbrynet, och stughäng med yatzy och femhundra.

Bara att åka dit känns fantastiskt.
Jag har inte varit där på mer än halva mitt liv ändå vet jag precis hur det kommer att lukta när vi kommer fram.

Hur golvet känns under fötterna om man glömmer innesockar och varma tofflor.

Och hur skönt det är att vakna i en varm sovsäck när rummet är kallt.


Jag vill däremot helst inte tänka på sängen under spelhyllan som inte kommer att ha en mormor i sig.
Eller kanske en mormor, men inte min.


PS. Nu regnar det, jag gissar att vi inte ens kommer att behöva skoteroverallerna.

4 kommentarer:

Gila sa...

Ännu en norrbottning i exil här. Känner igen längtan, samtidigt som jag kan bli lappsjuk när jag är uppe i norr för länge. Glad påsk!

Petronella sa...

Hej! Fin blogg du har. Den där gröna bulliga tekannan och sockerskålen med guldkant som skymtar på ett par bilder fick mig att haja till. Jag har likadana, fast i gult och utan guldet.. Aldrig sett förut (mer än hemma hos mig då!) Vet du vad servisen heter? Ha det fint //Petronella

Joanna sa...

gila,
visst är det så.
jag har en ambivalent relation till mitt kära norrbotten.
saknar det ständigt, men tror jag skulle sakna annat om jag bodde här.

glad påsk du med!


petronella,
tack!
vad himla roligt att höra.

jag gissar att du tänker på den ljusturkosblå?
den heter grand och är gjord av arthur percy för gefle porslinsfabrik, den finns även i gult och heter då royal.
fast även den har gulddekor så kanske finns det ännu en, eller kan dina delar fått guldet bortnött?

arthur percy var i alla fall en höjdare, nästan alla mina porslinsfavoriter har visat sig ha tillverkats av honom.

Randiga Tråden sa...

Vilken underbar bild.