2008/02/13

Om Mary Poppins.

När jag var liten var det mer att hon kunde flyga och att de var i det där fantastiska tecknade landet och hon hade en vit maräng på sig och jag hoppades hela tiden att hon och Bert skulle kyssa varandra för det såg ju jag att han var så förälskad i henne.

Jo jag gillade hennes kläder, men mer marängen än det andra.

Nu är det allt det andra än marängen jag gillar.

Till exempel att mamman kämpar för kvinnlig rösträtt.
Who knew?
Inte jag när jag var sju i alla fall.




Och till exempel det laxrosa fodret i hennes långa kappa.


Den orangea lilla rosetten runt kragen.
Blusen med guldränder och blusens fina krage.

Den laxrosa lite orangea dräkten.
Jackans längd och att den är lite längre i ryggen ner över rumpan.
Och hur flickans kläder i samma scener matchar med samma kulör men olika nyanser.
Blekare kappa och starkare klänning.


Bilder ur filmen Mary Poppins.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt; jag har bilder sparade på datorn för ett framtida inlägg om Mary Poppins som stilförebild för mig.

Om mamman får jag dock precis motsatt känsla som dig; att hon kämpar för kvinnlig rösträtt framställs ju som något negativt, eftersom hon ägnar sig åt det istället för åt hemmet och i slutet slutar hon ju med det för att som een "riktig" kvinna ägna sig åt man, hem och barn. Just det ger mig faktiskt lite dålig smak i munnen när jag ser den.

Joanna sa...

vvvvvva?
slutar hon med det?
jag trodde bara att de blev glada när pappan insåg vikten av att ägna sig åt sin familj.
jag måste nog se slutet igen, jag brukar inte göra det.

Anonym sa...

Sen är det fortfarande fantastiskt att hon kan flyga. Faktiskt.