2011/08/22

Om lägenhetsvisningarna.

Vi var på lägenhetsvisning i dag.
Exempel på olikheter mellan oss och de andra intressenterna:

Exempel 1:
Jag: Så himla fint att originalköket är kvar.
Intressent A: Ja, här blir det ju till att boka container direkt.

Exempel 2:
Jag: Jag undrar verkligen hur de som bodde här var (ett dödsbo, de hade bott där kanske sedan lägenhetens begynnelse), det är ganska djärvt att måla knallgröna väggar.
Intressent A: Men hur fan kan man måla GRÖNT på väggarna?! (Daskade till väggen lite demonstrativt med ena handen.)

Exempel 3:
Jag: Vi budar vår absoluta maxgräns, sen kan vi spara och renovera allt eftersom, det borde vi klara.
Intressent B: Går den för cirka det här priset har vi ändå mer än en miljon kvar att renovera för.

AAAAAH!

13 kommentarer:

Isis sa...

När vi gick på visningen på vår lägenhet, byggd 1954, så var det en som bestämt hävdade att fick man den här lägenheten så var man ju tvungen att riva så att man fick en öppen planlösning...

Om du köpte hårklämmor på Retroella i dag så såg jag dig- jag blev klippt just då. Jag funderade hela eftermiddagen över det bekanta ansiktet. :)

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Kanske det värsta jag vet. Vi tittade på några hus och det var just så.
Med det i bagaget så känns det rättvist att vi fick den lägenheten som vi har nu. Ingen hade kunnat älska den som jag. Eller ja, det skulle kanske varit du i så fall:)

Lycka till! Jag vet ni kommer hitta något perfekt, förr eller senare.

Petnoga sa...

Sickla har blivit tokdyrt de senaste åren då folk förstått hur nära det ligger stan, för bara fem år sedan hade folk inte koll på de där fina områdena.

Ett tips är att titta på lägenheter i Finntorp, det gränsar till Sickla. Är ni ute efter många kvadrat, nära stan och med bevarade kök osv kanske ni borde ta en sväng till Årsta?

Titta på www.e-bud.nu där ser man hur mycket lägenheterna går för, inte bara de missvisande utropspriserna.

Ulrika sa...

Usch! Känner igen mig allt för väl! Jag tänker att ja, äntligen, en unik, välbevarad lägenhet till ett bra pris. Passar perfekt till oss! Men så kommer alltid någon som ju egentligen inte alls vill ha den där lägenheten. Någon med MYCKET mer pengar. De kan väl köpa vilken lägenhet som helst? Skulle ju ändå bli lika när de gjort om allt... Förra hösten, när jag var höggravid, var jag nära att ryka ihop med några frescha killar på min gata som just packat på ett originalkök från 1940-talet på släpet. Utslitet från köket i den nyköpta lägenheten. "Bara skit", som den ena sa. Hade jag varit lite snärtare hade jag sparat dem besväret att åka till Återvinningen. Hade plockat på mig allt!

Joanna sa...

isis,
vad lustigt! det var ju jag!
jag tyckte du var fin i håret.

det var också en av sakerna vi konstaterade, att han containerkillen garanterat ville slå ut väggen mellan kök och vardagsrum för att få den oooh så underbaaara öppna planlösningen.


tuvaminna,
er lägenhet har verkligen haft tur.
min dröm har alltid varit att bo i just en sån lägenhet, jag tycker de dryper av kreativitet och inspiration.
och i malmö dessutom! vilken lycka ni har.

petnoga,
jag vet!
det irriterar mig, eftersom vi hade planer för flera år sedan att köpa just där, men då var det inte läge för vår ekonomi att göra det.

och tack för tipset!
vi spanar redan i finntorp, och även alphyddan och ekudden, men just nu budar vi på en längre bort än så, för det kändes helt enkelt värt att sitta på bussen för att få bo i den.

jag har tänkt årsta lite grann, men anledningen att vi väljer nacka är för att få den oerhört lyxiga närheten av svärföräldrar och svägerskor (med familjer).

ulrika,
det skär ända in i min kropp.
det borde finnas en stor organisation som samlar ihop alla dessa kök, med gratis eller billig hämtning i hemmet, så att lite fler kök (och gamla kök-älskare) får chansen att leva vidare.

Anonym sa...

Vi ser också på lägenheter och hittade en med originalkök från femtiotalet. Jag dog och andra som såg på köket bara skrattade. Synd att vi inte har råd med den. :(

Isis sa...

Tack!

Vårt kök är totalt sönderenoverat. Planen är att återställa det till sin forna 50-talsglans.

Jag kan inte förstå tjusningen med öppna planlösningar, men men...

fröken lila sa...

jag förstár mig inte heller pá alla öppna planlösningar.. vill folk verkligen sitta i soffan och se pá all smutsig disk som de inte orkat ställa i diskmaskinen? och känna pá lukten av den där stekta fisken man precis át, för att ventilationen inte är tillräckligt stark för att fá bort lukten? nej, tack, jag stänger heller dörren om köket och glömmer skiten för en stund... (även om jag älskar att stá i köket och laga mat..)

Joanna sa...

factuvivas,
det som kan irritera är det som ulrika säger, att så många köper lägenhet för att göra en starkt modern prägel på den.
tar bort själen och behåller skalet, för att fylla med nytt.
då känner man ju verkligen att de borde köpa andra lägenheter, typ byggda -80 och framåt.

hoppas ni hittar en som ni har råd med, som har sitt fina kök och andra originaldetaljer kvar.

isis,
det låter som en väldigt bra plan.

fröken lila,
eller hur!
poängen är ju att slippa stöket, och kunna byta miljö.
och kanske även kunna ha gäster som slipper sova i hallen/vardagsrummet/arbetsrummet/köket/lekrummet, utan kan få iaf EN dörr att stänga om sig.

Anna sa...

Spännande att titta på lägenheter! Vi letar själva efter större men eftersom vi prompt vill bo kvar i Bagarmossen så är utbudet litet. Ett radhus vore drömmen men de flesta som finns här kostar massor mer än vi har råd med.
Hur tänker ni kring förskolebyte?

Joanna sa...

anna,
det är alltid svårt när man har en begränsad geografi.
för oss är det ju tur att nacka råkar vara billigare än stockholm stad.

om förskolebytet har vi inte tänkt så mkt mer än huga.
blotta tanken ger mig dåligt samvete, att rycka upp torsten ur en grupp han trivs så bra i.
stackars lilla vännen.

men det finns andra grupper, andra som han säkert kommer att trivas med.
sen att faktiskt få en plats, det är också en avdelning att grubbla på.

helst vill jag att han kan gå kvar på en pysslingen, men vi får börja efterforska mer seriöst när det väl blir aktuellt.

Anna sa...

BARA SKIT?! *högröd i ansiktet*
Om de små lymmlarna bara visste hur mycket bättre kvalitet grejerna hade på den tiden, då kanske de inte skulle kalla det skit..
Men tyvärr är väl det en genomgående inställning hos många hus och lägenhetsköpare, att gammalt är fult, äckligt och kasst medan nytt är fräscht, ljust och så mycket bättre. Pfft, säger jag.

Anna sa...

Förhoppningsvis är det ett tag kvar till ni flyttar så ni hinner få en ny förskoleplats. Att byta förskola tyckte jag var en mardröm när vi gjorde det men det visade sig bara vara jag som kände så. Bertil fick ett långt sommarlov emellan och var helnöjd på nya stället så det blev jättebra! BArn är mycket mer flexibla än man (jag) tror.