2011/11/24

Om elpriser och krönikor.

Först.
Jag har svårt för krönikor som ska beröra flera ämnen.
Börja med norrlänningar och sluta med ekar?
Då känner jag det bara som att jag missat något i mitten, eller hela den röda tråden.

Sen.
Det här med elpriserna som ska vara lägre för norrlänningar.
Debatten som råder kring detta verkar fokusera på helt fel sak.
Att det blir orättvist för varför ska norrlänningar ha elen billigare bara för att det är kallare i norr.

Det handlar väl om fraktkostnaden?
Elen som produceras i Lappland får längre sträcka till Skåne än till Arvidsjaur, då låter det rimligt att varan måste kosta lite mer ju längre den behöver fraktas.
Det är samma sak med dagligvaror.
Ett blöjpaket kostar mer på Ica i Arvidsjaur än på Ica i Ektorp, samma med Nans mjölkersättning.

Visst har jag tänkt "oj vilken skillnad" när jag är hos mina föräldrar på besök.
Jag har alltid utgått ifrån att det handlar om frakten.
Inte bara efterfrågan, utan om tillgängligheten för butiken.
Däremot har jag aldrig tänkt att det är orättvist att de som bor i södra Sverige kan handla blöjor för några kronor mindre.

3 kommentarer:

lilla jag sa...

Älskar att du själv tog upp två helt olika ämnen i just det här inlägget :D

Joanna sa...

javisst!

men det var i alla fall en röd tråd, tycker du inte?

iLLi sa...

Röda tråden fanns helt klart Joanna! Det handlade ju faktiskt om elen hela tiden, trots olika jämförelser...
I debattartikeln är det dock helt spretigt och mest bara gnäll på allt.
Känns som om det var en tonåring som skrivit det men sedan såg jag att hon visst var 36!! :-O

hahaha...
och visst är det så: det är ju faktiskt så att det mesta av elen faktiskt produceras här.

Tycker faktiskt inte att så många norrlänningar (som är ju ett ganska brett spektra då det är 2/3 av Sveriges yta typ) gnäller så mycket.
Tycker mest att de söderöver gnäller över att norrlänningar skulle vara gnälliga! haha. oftast de som aldrig varit upp till de norra delarna.