2007/11/29

Om Beyond retro.

Lyssna noga nu.
Att handla på Beyond retro.
Det är som att gå omkring i ett kostymförråd.

Det är underbart.
Det finns så många olika kläder.
Över.
Allt.


Jag vet aldrig vart jag ska börja och jag irrar alltid omkring planlöst.
Till en början.




Men till slut söker jag systematiskt igenom alla klänningar.
Och sedan går jag dit dagen efter.
För klänningar är ju inte det enda jag behöver, tänker jag.
Och vill leta efter en fin liten kavaj (att ha över en klänning när jag är utomhus).
Och går därifrån med två klänningar till.

Men det där med kostymförrådet.
Gör att jag inte bryr mig om det kostar pengar.
Det mesta är ändå billigare än nygjorda kläder.
Och det är ju inte nygjorda kläder jag är ute efter.

Det är vackra kläder.
Kläder med historia, kläder som någon varsamt sytt för hand.

Gnälla över att en klänning kostar trehundra kronor?
När den är handsydd med många små välgjorda detaljer och i de mest fantastiska tyger?
Aldrig.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kostymförråd..? Jag förstår ärligt talat inte vad du menar faktiskt. Det är kläder, inte kostymer. Det är som att säga att lolita är en kostym och inte ett sätt att klä sig(både till vardag och högtider)! Är så trött på att folk alltid klassar annorlöuinda kläder som kostymer.

Joanna sa...

aha.
okej.
jag klassar inte "annorlöuinda" kläder som kostymer.
jag menar att beyond retro har så fantastiskt otroligt utbud av olika kläder, genrer såväl som epoker, så att man gärna kan kalla det förråd, ett klädförråd så som på en teater.
det vill säga.
ett "kostymförråd".