2009/12/13

Om julkulor endel säger pumlor.





Jag kan aldrig motstå frestelsen.
När det kommer till gamla julgranskulor i glas.
De är så vackra skulle det vara ett rimligt antal i förhållande till gran.
Behöver vi nog en två-meters.

När jag växte upp hade vi regel att aldrig sätta upp julpyntet innan den 23 december.
Det ingick lite i julstöket och för oss som barn de sista pirriga och väldigt långa timmarna.
Innan dopparedagen.
Att fylla tiden med pynt.
Vi fick ofta placera ut saker som vi tyckte blev bäst.
Men vissa saker hade alltid sin plats.

Min pappas smak i gran är en helt annan än min.
När det är mitt år att klä frågar han ofta om man får ha solglasögon.
För att inte bländas av allt glitter.

I år firar de hos oss.
Vi får se om jag ens orkar packa upp julen.
När resten av lägenheten också behöver packas upp.

4 kommentarer:

Att ha det gott sa...

Jag köpte några gamla i glas häromdagen tyvärr gick en i kras (Den finaste när jag skulle hänga upp dem i fönstret

Linda sa...

Åh, tack! Nu har jag äntligen förstått vad pumlor betyder.

Välkommen till söderort för övrigt!

Lena sa...

Vilka otroligt tjusiga, och jag är lika förälskad i sådana saker som du.

Joanna sa...

att ha det gott,
så otroligt typiskt.
det är alltid den finaste som ryker.

linda,
haha varsågod.
jag tycker att pumla mer låter som en tjusig brud.
lite som puma fast mindre sexbetonat och mer bara yppigt.

och tack tack.
än så länge gömmer vi oss i nacka i väntan på att anticimex ska ta bort kackerlakorna och att en städfirma ska ta bort alla äckelrester från förra hyresgästerna.

lena,
det är svårt att låta bli förälskelsen, eller hur?