2011/12/13

Om lucia


JAG ÄLSKAR LUCIA.

Och varje år på den här dagen saknar jag lite extra att sjunga i en kör.
För visst gillar jag att höra sångerna, men mest av allt gillar jag att sjunga dem.

Jag blir lite av en språkfascist när det kommer till luciasånger.
Julsånger öht.
Är det svenska texter ska de sjungas så rakt och rent som möjligt, som den sirliga norrbottniskan (ja det finns en sån, det är inte bara en massa tjocka "l" och "shjouup").
Och sångtekniskt vill jag att det ska vara rakt på tonerna, samt måttligt med vibrato.

Jag är med andra ord svår att tillfredsställa.

Sen finns det en annan kategori, julsångerna från inte lika länge sedan.
Sjungna av Dean Martin, Frank Sinatra, Bing Crosby samt Nat King Cole.
En sån spellista låter jag gå på repeat hela december.



Den fina virkade luciakronan har jag lånat från pysselbloggen "Jojo kan själv".
(Den kom inte med allt glitter och tjafs, det har jag lagt till själv.)

4 kommentarer:

Annika sa...

Jaaaa!

Och folk här i södra Sverige som envisas med att sjunga "chärna"! Jag dör. DÖR.

Sjunger jag själv i kören slipper jag iaf höra det, då kan jag sjunga "stjärna" som det ska vara. Sådeså. :)

Anonym sa...

Rekommenderar Ella Fitzgeralds julskiva... // Anna

Joanna sa...

hohoho, jag vet.
schchchcärna, så kan vi ju inte ha det!

de senaste körerna jag sjungit i har alla varit i södra sverige.
"sjung som joanna talar" sa alltid dirigenten då.
HA HAA! ropade jag tillbaka till kören då.

tack för tipset anna!

amanda löwenberg sa...

Åh jag är precis likadan, gillar att lyssna på sångerna, älskar att sjunga dom!