2007/10/10

Om pytonväskan.

Dödskallen blev under 1700-talet en symbol för piraterna.
De använde sig av den i sina skeppsflaggor.
Och dödskallen användes för att markera giftiga ämnen.
På det stora hela en symbol för döden alltså, och knappast någon intention om att vara gullig.
Alexander McQueens silverväska i pytonormsmönster och dödskalle.

Nu för tiden.
Exploderar symbolen och har sakta men säkert tagit över dominansen på marknaden.
Marknad, vilken som helst alltså.
För den finns ta mig fan över allt.
Badrumsmattor, vällingflaskor, underkläder, duschdraperier, vantar, mössor, strumpor, tröjor, jackor, väskor, halsband, örhängen jag orkar inte räkna upp mer ni fattar grejen.

Ja, jag har något emot den.

Men så kommer Alexander McQueen den lilla rackaren.
Och tar en grej jag inte gillar med en annan grej jag inte gillar (reptilmönster).
Och gör en alldeles underbart rar liten väska av det.


Den gör sig bäst till en marängliknande klänning med tyll och puff till tusen.
Då tänker jag mig att den lilla dödskallen blir lagom.
Inget överdrivet och "ooh yeah jag är hård jag har dödskall'n".
Bara ett enda stort helhetsintryck av sockersött.
Och sen där i handen: överraskning!

Bild från stylefinder.com.

Inga kommentarer: