2011/10/06

Om samma lika, och tavlor fika.



Jag tycker av någon anledning att det är så himla kul när siffror är lika.
Eller bokstäver.
Eller när de bildar ett roligt ord när det bara är meningen att de ska vara en registreringsskylt.

Jag tittar alltid på registreringsskyltarna på bilar och är det en bra bokstavskombination måste jag säga den högt.
Om jag har sällskap alltså.
Min käraste delar samma intresse, därför slipper jag allt för många trötta suckar från folk som inte alls tycker att det är lika kul.

Underhållningen i att siffror blir lika delar jag med min lillebror.
Vi kan vara mitt i ett samtal, ser någon att klockan är exempelvis 22.22 bryter vi i meningen och säger just det.
"22.22!"
12.34 är lika rolig, ibland väntar jag till och med in klockslagen.


Tavlan hittade jag i somras.
På en loppis längs Vindelälven, jag kunde helt enkelt inte slita mig från den.
Det var strax innan vårt fika uppe på berget och jag hade egentligen börjat slokna.
I ivern och letandet.

8 kommentarer:

Sköna Helena sa...

Vad roligt! Jag gör också så, kollar registreringsskyltar med roliga ord och nördar loss på datum och klockslag. Jag och en kompis är likadana och har varit det sedan vi var små och siffror var ännu viktigare än nu. 22:22 eller 11:11 - då får man önska sig något.
Men vi måste också kommentera när våra lyckonummer, eller speciella interna kombinationer av våra lyckonummer, dyker upp. Bilnummer 248 är mitt bästa - 24 och 8 är nämligen MINA bästa nummer. Därför ställer vi alltid våra larm på 8:24, 06:04, 07:48, istället för betydelselösa 08:30, 06:00, 07:50 osv.
Och det skulle ta LÅNG tid att förklara alla positiva kombos som finns, men 8/10 som födelsedatum vore väldigt lyckosamt. Hoppas Tjommen fattar det :)
/Mvh Nummerfreaket som gifte sig 100814 av en anledning!

A sa...

Haha! Jag är likadan, 11:11 är en favorit så då kan du ju förstå min glädje över att min dotter Majken valde att anlända till världen 110111! Dock inte kl 11:11, men 16:59 är ju ett klockslag det också. ;)

PippisRainbow sa...

Haha jag är likadan!! :-)

Joanna sa...

helena,
nu har du ju fått ditt barn, så frågan är om det blev på rätt sida tolvslaget och således just 8/10?

roligt att införa lyckoönskningar, det kanske jag ska ta och göra.

anna,
vilken lyckoträff!

queen of night,
härligt, vi är många fantastiska nummerfantaster!

Sköna Helena sa...

Uppdatering: Ännu roligare - han fick födelsedatum 111009 - tänkte på dig lite onaturligt snart efter förlossningen på grund av det, att det här måste ju vara ett datum som Joanna skulle gilla lite extra :) Dessutom är 9 min makes lyckonummer, så jag var nöjd oavsett. Fast peppen från honom en halvtimme innan tolvslaget, att det kanske blir en 8:a i alla fall, hjälpte till bra ändå! Dock dröjde det en dryg timme till efter det... Kram

Joanna sa...

nej vad roligt helena!
111009 är faktiskt riktigt bra.
själv hade jag kanske någon önskan om att få ett barn till 111111, men det ville inte riktigt min livmoder.

alla som får 111213 i år kommer jag avundas en liten gnutta

jag hoppades hårt på att torsten skulle födas en dag före utsatt datum, så att det skulle bli 090807, men istället kom han 0811, den "sena" lilla rackaren.

hoppas ni har det underbart och mysigt!
kram!

Familjerätt sa...

Grymma bilder. Vet inte varför jag fall så hårt för dom.. men dom var coola, speciellt den med väckarklockan.

sys sa...

ja! 12.34 är roligast tycker jag, för då ringer alltid s till mig, s som inte alls bryr sig om det men jag måste ändå säga att "nu är klockan ett två tre fyra" "jaha" säger han, "men har du hunnit käka och vad var det vi skulle äta till middag och jag hämtar lo efter dansen så jag blir sen och ska du på gympan ikväll"- eftersom vi har så litet gemensam kvällstid och så många som avbryter oss när vi ska tala med varandra om vi någongång är hemma tillsammans, att alla våra viktiga vardagssamtal görs på telefon på lunchen. och då! är det ju roligt att man kan glädjas åt något så litet som att själva tidpunkten är skojig!