2011/10/20

Om semlor, åh de är så goda.


Jag älskar semlor.
I går var jag så sugen på semlor att jag till och med satt och ritade några på datorn.

Min mamma har alltid låtit oss välja två saker i matväg vi absolut vill ha till julen.
För att alla ska bli glada och för att slippa fixa en massa som man bara har i farten, utan att någon egentligen äter av det.
Jag har i många år önskat semlor!
Och hon har i många år gett mig semlor.

Första åren var det regelrätta semlor, men efter något år började hon blanda saffran i bulldegen och då blev det genast ännu bättre, ännu mer jul.
Jag vet att man sedan länge kan köpa saffranssemlor kring jul, men det här var så lång innan så fatta vilken lyx det kändes som!

Ååh semlor…
Har någon det ultimata semlebullsreceptet?
Jag tänker att det kanske är dags att kunna baka dem själv.

5 kommentarer:

spunnet socker sa...

JA! Det är den bästa bakelsen av alla. Jag har inget superrecept på semmelbullar, men all vetedeg tycker jag blir bättre om man först gör den enligt godtyckligt recept och sen när den är färdigblandad tar 25-50 g rumsvarmt smör och rör ner i degen. Smöret smälter då av degens värme och ger en glansig, lättarbetad deg. På så vis behövs inte så mycket mjöl utan bullarna blir sen riktigt saftiga och goda!

Mvh Ture Sventon

Lillgull sa...

Oh så gott!
Jag älskar semlor! Helst med lite mjukare krämigare mittklump. Mandelmassan får inte va för hård.
Vad roligt att ni också kör eget på julen.
Jag tycker det är bättre julanda att slå klackarna i taket och äta exakt det lyxigaste och godaste man kan tänka sig- än att hålla på "traditionella" julrätter om nu inte det är just det man önskar sig såklart..

Vi brukar ha italiensk delikatessbuffé hemma hos oss. Med massor av nybakt focaccia och ciabatta pesto, tapenade, olika ostar och olika skinkor och korvar. Så brukar jag göra hemgjord små-plock-njutar-mix med örter,olivolja, soltorkade tomater-vitlök-kronärtskockshjärtan och oliver.

Anna sa...

Rekommenderar starkt pistagemandelmassa som fyllning.

Joanna sa...

spunnet socker,
aha. det ska jag testa.
har hört ryktas om att kesella är räddningen? men jag bakar ju aldrig, så jag vet inte.

lillgull,
det låter väldigt gott, kanske vi också ska ha så nu i jul.
småplock är det bästa jag vet.

anna,
waaah! det lät fantastiskt.

Lillgull sa...

Oh pistagemandelmassa! Mmm.. måste googla o se om jag hittar nå recept! Låter som något riktigt gott att göra julgodis av också...