2009/12/21

Om små händer och stora kärlekar.



I fredags skållade jag armen.
Och handen det gör fortfarande ont men inte alls lika ont som i fredags.

Städfirman som ska städa vårt kök sysslar även med snöröjning.
Alla som bor i Stockholm förstår med detta den överhängande risken.
För att vårt kök inte kommer att bli städat i första taget.

Kackerlackorna i köket gör mig nedstämd.
Jag kommer kanske kunna göra det hemtrevligt och mysigt.
Det är klart jag kommer, det är en av mina specialiteter och särskilt nu när min bästa lärare.
Min mamma.
Kommer hit.
Men kackerlackorna kommer alltid att hänga över mig jag kommer inte att slappna av.
För jag tror nog inte på att de försvinner på en gång.
Jag ser framför mig några gånger av otrevliga upptäckter.
Och några turer till med Anticimex.
Jag har aldrig förr hoppats så mkt på.
Att jag ska ha fel.

Sedan ett våldtäktsförsök på en ung tjej alldeles nedanför huset.
Kackerlackshuset.

Just nu känner jag mig inte överglad att ha flyttat.
Det kommer att vända.
Jag är bara inte där än.

Det som alltid vänder klumpen i magen.
Och ger den några sprattlande fjärilar och extra pirr i hjärtat.
Det är Torsten.
Alltid glad, busig och söt.
Vilken lisa för själen vilken underbar gosse.
Och gossens pappa vad vore jag utan honom?

4 kommentarer:

Lisa sa...

Kram!

Anonym sa...

Du kommer att överleva både kackerlackor och annat avskräde. Själv jagade jag kackerlackor i ett ganska nybyggt radhus på 80-talet. Hur odjuren kommit dit förstår jag ännu inte. Kanske via semesterbagage. Jag hade en spade och vi kapptävlade varje morgon när jag tände lyset. Jag vann! De försvann.
Önskar dig många trevliga helgdagar, årets bästa julklapp har du redan.
Hälsn Sonja

iLLi sa...

Hoppas du får en mysig ju i alla fall!
Anders hade kackerlackor i sin lägenhet i Sthlm också... Inge kul! :-(

Men jag tror de försvann efter anticimex hade varit där! Vi såg inga fler i alla fall!
Typiskt. Det är rätt vanligt att folk har kackerlackor i lägenheterna där. Inte så kul! :-S

Mysigt att få ha familjen på besök i alla fall!
KRAM!

Joanna sa...

lisa,
tack.

sonja,
årets bästa på alla topp tio-listor är det som gör livet fint.
men också det som gör att jag blir extra brydd när allt runt omkring inte är fräscht och hälsosamt.

semesterbagage är en vanlig orsak till kackerlackor har jag hört.
på flyget slänger de in en minibomb med gift och stänger bagageluckan tills de dör.
men det kanske inte funkar på alla, eller om man får via handbagaget.


lina,
det blir nog väldigt mysigt ändå.
kramkram.