2012/06/10

Om att inte kunna sova.

Jag är dålig på att sova.
Jag har svårt att somna, och jag vaknar av minsta lilla knyst (tills jag efter någon vecka är så slut att jag sover som en stock och vaknar med sprängande huvudvärk).

Nu har jag ont.
Det började med ont i högra axeln för att jag legat för mkt på sidan.
Vilket jag gör när jag är stressad och oroad det är väl någon form av fosterställningsreaktion.
Det onda sträckte sig vidare upp mot nyckelbenet och hela främre övre delen av bröstkrogen.
Som sedan fortsatte upp i nacken och bakom vänstra örat och ut i ögat, för att slutligen landa i huvudet.
Inte som en vandring, så att de tidigare området lämnas för det nya, utan som en utökning.
Allt och mer, hela tiden.

Det jag skulle komma till:
I natt somnade jag kring tre, trots att jag var så trött att jag knappt kunde hålla mig vaken i soffan.
Pga tidigare nätters dåliga sömn pga ovan nämnda orsak.
Skulle passa på att vila i dag men blev ensam med bäbis och har nu struntat i kalas för att få vila medan resten av familjen är där.
Men kan jag somna?

7 kommentarer:

Chula sa...

Blä. Jag är också ruskigt dålig på att sova. Har alltid haft svårt att somna. Även som barn. Och att inte kunna sova pga dör trött är det värsta!


Kram

Chula sa...

Ja för trött, inte dör.

Anonym sa...

Bra! Strunta i kalas. Även om det lockar. Jag känner igen mig. I det du skriver. Mitt onda har satt sig i höften. Kan få så fruktansvärt ont. Varje steg blir som en kniv som borrar sig in. Jag tror det beror på att jag ligger och ammar på höftkanten. Har också en 2.5 åring och en 4 månaders. Igår var vi på fest, 2åringen festade med oss till kl 23. Hon hittade en hund att klappa, godis under bordet och alla ville dansa med henne. Bebisen låg och sov i ett av sovrummen tillsammans med en annan bebis. Och jag var lycklig. Fest dans barn. Tills vi kom hem. Hela natten var kaos av feberbarn, maratonamning och sömnlöshet. Som min bror sa som har tvillingar. När han är vaken på nätterna och har pojkarna i ett varsitt knä och vet att han måste jobba om 3 timmar. "Hela min existens utplånas", sa han. Ja prescis så kan tröttheten ställa till med. Och då är det klokt att avstå kalas. Även om man inte kan somna. Så gör man sig inte mer trött iallafall.

/ Toras Mamma och numera Agnes mamma.

A och A sa...

Har du provat spikmatta? Kan funka mot såväl smärta som sömnlöshet. Jag vill gärna prisa spikmattans lov. Jag somnar som en stock på den, och den funkar mot mensvärken från helvetet också.

Hoppas du får sova snart snart snart!

Annika sa...

Ajaj. Nu kommer det här kanske att låta alldeles galet som råd till någon med två småbarn hemma, men: Styrketräna. Jag har haft sån värk jag med, och det enda som biter permanent på den är styrketräning. Framförallt då axelpress, dvs vikter som du tar i händerna från öronhöjd och sen trycker rakt upp (spänn mage och rygg!).

Köp några vikter (inte bara 1 eller 2 kg, börja med 5 eller nåt sånt) och kör hemma, barnen kan nog väga för mycket (och man vill kanske inte lyfta dem över huvudet :) ).

Sen tycker jag att det här med vikter också fungerar väldigt bra för att jag ska slappna av nog för att kunna somna. Men det är jag. Endorfiner är bra grejer, dock.

Kram, hoppas det går till sig snart!

Maria sa...

En vän till mig gick i kbt för sina sömnproblem och en av de saker hon fick börja med var att inte använda någon skärm efter kl 20 på kvällarna. Alltså tv, dator och telefon. För att få hjärnan att slappna av från intryck.

Jag känner själv att det är något som kan göra att jag ibland har svårt att komma till ro. Att jag vigt för mycket av min tid till datorn och iPhonen vilket gör att hjärnan går på högvarv.

Åsa sa...

Jag har också haft svårt för att kunna somna, i hela mitt liv, det är kanske något släktdrag. Det får inte vara för varmt, inte för ljust, inga ljud, måste ligga ner, i en säng med min egen kudde och ett fluffigt men svalt täcke. Men, nu sen jag började lyssna på ljudböcker så har jag hittat en bok av Barbro Bronsberg, Inre lugnt och god sömn, nu hör jag typ bara hennes första fem minuter, sen sover jag som en stock. Funkar även om jag vaknar mitt i natten där vid tre- snåret, lyssnar i hörlurar, det tar även bort snarkningarna från han där, bredvid, hihi.