2009/04/12

Om hudfärgat.

Jag läser i Språktidningen och skäms lite.
Över en benämning jag nog själv använt mig av utan att tänka efter.

Att hudfärgat och hudton i modesammanhang.
Särskilt nu när det är typ våren och sommarens hetaste trend.
Är likamed färgen beige.

Det talades om det i ett modereportage i Svenskan i februari.
Jag läste det själv och reagerade nog inte alls.
Hudfärgat var likamed beige och jämställdes med detta utan vidare problematisering.

Det vet vi ju alla att huden har många olika nyanser och toner.
Och väldigt sällan är enbart beige.

3 kommentarer:

Moa - En magisk purt... sa...

Glad påsk! Även om det är lite sent!

sys sa...

Ang hudfärg: min dotter säger att färgen heter 'skinn'. så säger alla på dagis. beige är likamd skinn (vi bor på landet så vi är tyvärr helt och hållet i avsaknad av andra färgnyander på huden är denna). särskilt roligt blir det ju när hon säg att vi bor i det skinnfärgade huset på brunnsvägen.

och nu känns det som om jag har kommenterat detta tidigare men det kanske bara är en deja-vu, annars bjussar jag på den upprepningen.

Joanna sa...

woa,
detsamma.
även om det är ännu senare nu.

syster,
på engelska heter den kritfärgen "flesh" och det låter ännu läskigare.
även om "skinn" ligger hack i häl.

vi måste ge henne några synonymer till färgen skinn.
ni kan ju inte bo i ett skinnfärgat hus heller.