2010/10/11

Om vår Svante Skogh-sideboard.



Länge önskade jag mig en sideboard.
En rejäl möbel som formar hela rummet men länge bodde jag så litet.
Att hela rummet behövdes till annat.

Men sen flyttade jag och min käraste ihop och jag såg den.
Hos gubbarna på andra sidan parken jag tillkallade genast min käraste.
Och innan vi frågade om priset kom vi överens om.
Att 800 var ett pris vi kunde tänka oss att ge.
Möjligen ända upp till 1 000.

Och så frågade vi.
Och med hemkörning inkluderad kostade den oss.
600 kr.
Sexhundra.
Kronor.

Jag var så nöjd jag kände direkt att det blev en av skatterna hemma.
En sån möbel man inte har bara för att man behöver utan en sån.
Som man har resten av livet.

När jag sen hittar historian.
Får veta att den är formgiven av Svante Skogh och att den är gjord 1958 på Seffle Möbelfabrik.
Då blir den mig av någon anledning ännu mer kär.
Den har ett namn den har en bakgrund det är inte bara en massproduktion i plywood.
Borgia heter den.

På en sidan hittar jag ett pris.
15 500 kr och då börjar jag faktiskt fnittra.
För jag hade ju älskat den precis lika mkt om den kostade ingenting men att veta.
Att jag kommit över något fint som jag annars aldrig hade tagit mig råd till.
Då kommer välbehaget.
Och fnittret.


PS.
Benen är vackra och under skåpet går en vacker list.
Som lagom böjer sig ner mot benen och skapar ett litet hålrum.
Den förtjänar att stå helt allena mot en vägg.
Utan leksaker och skarvsladdar under.
Men vad gör man när man bor i en trea inte så mkt annat än att pressa in sakerna.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vacker, och en riktigt skatt tydligen!

Anonym sa...

Hej
Vilket fynd, vilken vacker möbel. Gick igenom länken, hittade även vår gamla bokhylla, min allra första som inköptes 1965. Den blev senare förvaring för barnens leksaker, ännu senare förvaringsmöbel uppe på vinden o slutligen vid flytten för fem sedan deporterad till återvinningsstationen.
hälsn Sonja

amanda löwenberg sa...

Himla fint fynd! Såna där fynd som man har kvar länge länge länge och berättar för alla som vill höra!

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Nu har jag utmanat dig lite. Hoppas att du vill vara med.


http://www.tuvaminnalinn.se/2010/10/11/en-utmaning/

Joanna sa...

pitepalt,
jamen verkligen!

sonja,
jag hittade många möbler där som för mig i smaken.
en bra möbel ni köpte, den kunde användas länge.
precis som en reklam som gick för ett tag sedan, kanske var det ikeas förvaringslådor?
man fick iaf följa en familjs utveckling som nyinflyttade, småbarnsår, tonår, utflyttning av barn, det var ganska fint tycker jag.
lite som er hylla.


amanda,
ja visst är det så!
när jag berättar den för vänner på besök brukar jag avsluta med att visa hålet vi borrat baktill.
så att alla lite förfärat får dra efter andan.
men vi övervägde länge för- och nackdelar, och vi beslutade oss för att vi ville kunna ha stereon gömd i den och till det krävdes ett hål för sladdarna.
drar säkert ner värdet avsevärt men vi har ändå inga planer på att sälja den så det spelar ju faktiskt ingen roll.


tuva minna vilken rolig utmaning!
och jag känner mig oerhört hedrad som får vara en av dina utvalda.
den ska jag göra så snart jag har tid.
tack!

FrökenEm sa...

Hjälp vart har du fått tag på den underbara tapeten?!

Och det är sånna fynd man bara drömmer om att finna...

hälsar en Em

Joanna sa...

em,
den ingick i svenska bostäders standardutbud.
liknade den jag valde till vårt vardagsrum i gävle, så det fick bli den här också.
mkt nöjd.

men jag kommer så klart inte ihåg vad det är för tapet.
vi har visserligen överblivna rullar kvar, men det är någonstans nere i förrådet och där är det inte lätt att hitta kan jag lova.
(men ska jag ner dit och leta något någon gång så ska jag spana och återkomma i saken.)