2010/09/09

Om det nattsvarta.


Varje månad får jag en nattsvart känsla.
Vissa månader låter den ett svagt svagt ljus sippra in.
Men de allra flesta är det en tjock och ogenomtränglig massa.

Jag kan inte se någon mening.
Inte i något.
Jag försöker tänka på saker jag ska göra saker att se fram emot.
Men det enda som återkommer i mitt huvud är.
Varför och till vilken nytta?

Jag vet att det beror på mina hormoner på att det är min mens som snart ska komma.
Men förnuftet vinner sällan.
Det hjälper inte att veta vad det beror på.
Känslan är oövervinnerlig vad kan man göra åt den?


Bild ovan: ny-gravid julen 2008 jag mådde illa av allt.
Av allt utom av att äta (hej 40 kg +) och allra värst var pepparkaksdoften.
Kan fortfarande inte äta pepparkakor.
Jag älskar pepparkakor.

7 kommentarer:

Ida sa...

jag känner precis likadant när jag ska ha mens. det där "vad tjänar nånting till?" och även fast man vet varför man känner så går inget annat att göra än att vänta tills det går över.

Kulturgryningen sa...

Jag kämpar med samma sak, och det var min sambo som hjälpte mig identifiera orsaken till alla utbrott och likgiltighet. Hittills har jag inte hittat något "botemedel".

Joanna sa...

ida,
precis.
men nåt borde det finnas.
det borde verkligen göra det!

gryningen,
tror faktiskt att även min sambo uppmärksammat det, och märkt innan jag själv ens märkt, vad det är som komma skall.

Lisa sa...

du är så fiiiiin!

Annika sa...

Jag övergick till p-spruta istället för p-piller. Det har fungerat. Nu har jag bara ("bara") vinterdepression istället för deppighet i en vecka varje månad + vinterdepressionen. :) Inte så lite, tycker jag!

Prata med gynekologen, det finns p-piller av en massa olika sorter, vissa förstärker och andra försvagar hormoninducerade känslostormar.

Joanna sa...

lisa,
tack!

annika,
har förstått att p-piller inte är att leka med, men jag har själv aldrig ätit några.
så det är enbart mina alldeles egna sket-hormoner vi talar om.

tror ändå det borde finnas något som kan stilla svängningarna en smula.
jag hoppas, det måste!

Annika sa...

Jo alltså, jag jag blir deppig varje månad om jag är helt utan preventivmedel också. Inte p-pillrens fel i mitt fall, de bara hjälpte inte (vilket de gör för vissa).

Det enda jag har varit med om som gör att jag inte går ner mig var 4:e vecka är just p-sprutan. Den jämnar ut hormonnivåerna över månaden, vilket gör att svängningarna inte alls blir lika stora.

Kolla med hälsokosten annars, kanske finns något där? Just eftersom det beror på hormonerna i kroppen borde dock även vad de har vara någon typ av hormonpåverkande preparat.