2010/10/07

Om en cerise klänning.




Cerise.
Jag tycker att det är en svår färg för å ena sidan tänker jag hurra.
Glad färg passar utmärkt till blek hy och mörkt hår.
Men å andra sidan tänker jag oj.
Kulturtant börjar närma sig 60 och har köpt kulörta glasögonbågar.
Att matcha de klatschiga tunikorna i div. linne och linkombinationer.

Inte för att jag har något emot det senare.
Min mamma är en.
Jag tänker bara att jag kanske inte behöver hetsa tiden.
Låta kulturtanten komma till mig när jag väl blivit en tant.
Och fram till dess vara något annat.
Men kan jag vara detta andra i färgen cerise?


Klänning, Beyond Retro,
väst, Indiska,
halsband, en liten liten liten stol.

6 kommentarer:

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Jag tycker också att det är en svår färg...ska kanske utmana mig och gräva fram något ceriset idag bara för de.

Kultur tant eller inte...jag tycker du är fin.

Lotta sa...

Cerise klär dig jättebra! Jag har cerise och magenta som mina absoluta favoritfärger och har faktiskt aldrig gjort kulturtants-kopplingen. Jag älskar förvisso kulturtanter men just cerise förknippar jag inte med de. Snarare andra starka färger isåfall. Grönt, blått i linnematerial och gärna med olika tygapplikationer. Tänk Gudrun Sjödén. Cerise är den ultimata kraftfärgen för mig som symboliserar styrka i sin renaste form. Känner mig nästintill odödlig i den färgen.
Jag tycker inte att det är en svår färg att bära eller matcha. Testa att kombinera cerise med svart eller vitt eller andra kalla färger ihop.

Lisa sa...

finis!

Joanna sa...

tuvaminnalinn,
tack ska du ha.
och verkligen, utmaningar är roliga!

lotta,
det finns ju två typer av kulturtanter, de med olivgrönt och bränd umbra, och de lite "tuffare" med cerise.
strumpbyxorna jag har på bilden är gudrun sjödén!

men du har rätt, det är en bra färg.
det är enbart mina associationer som sätter käppar i hjärnan på mig.

oftast har jag svart till mina cerisa plagg, eller just cerist.
men vitt är nog snyggaste kombinationen tycker jag.


lisa,
tack tack!

Jenny sa...

Vilka fantastiska bilder du gjort. Och jag skulle säga, Kör på cerise!

Joanna sa...

jenny,
tack!
och jag kör på, det är bara en tvekan som bor i mig som bubblar fram emellanåt.