2012/03/22

Om pottorna.


Min storebror till höger och jag.
Till vänster.
Men var finns pottorna?
Eller iaf de där ställningarna som pottorna tycks stå på.

Vi har legat lågt med Torstens potträning, iom flytt och ny förskola och ny familjemedlem kände vi att det var nog med förändring för hans del.
Vi har nämnt det lite i förbifarten, och han har fått handla en potta, välja den själv i affären.
Men mer än så har vi inte gjort.
Och nu helt plötsligt säger han "jag måste kissa" och vill gå på toaletten.

Han har vid flera tillfällen kissat på pottan, i samband med att vi duschar.
Då vill han alltid stå upp.
Vi försöker få honom att sitta ner, för alltså, ståkissare har svårt att pricka toaletten vid vuxen ålder, så jag kan då inte se hur ett litet barn ska förväntas klara av det.
Han vill stå upp för han säger att det inte går att kissa när han sitter ner, och det förstår jag.
Sitta hukad så där med rumpan nästan nere mot golvet.
Det vet ju alla vi kvinnor som hukat bakom en buske, att det är inte så bekvämt.
(Särskilt inte vi kvinnor som dessutom hukat bakom en buske, med skoteroverall och hellyhansenställ att ta hänsyn till.)

De där diskussionerna om att sitta ner har iaf visat oss att han kan kontrollera sig.
För då står han redo och vägrar kissa, tills vi säger okej stå då.
Eller nej vänta, det handlade om att han ville kissa på golvet och inte i pottan och vi försökte övertyga honom att pottan var bättre.
Så stod vi och argumenterade, vi för och han emot, och om jag tillsist bara "okej kissa på golvet då" så släppte han kisset.

Nåja.
Jag babblar.
De där ställningarna till pottorna.
Finns de fortfarande, och i såna fall – var?

14 kommentarer:

Anonym sa...

Menar du själva stolarna ni sitter i på bilden? Dem ser jag då och då på loppisar och Blocket.

Joanna sa...

Ja, stolställningen.
Så de finns fortfarande - hurra!

Frida sa...

Pottor alltså. Mina barn gick aldrig på pottan. De valde toan direkt. Funkade finfint. Det finns tillsatser man kan sätta på, men mina tjejer klarade sig utan. Det kanske är lättare att göra likadant som mamma och pappa?

Joanna sa...

Ja!
Glömde skriva.
Han köpte även en sån ring, och det är på toaletten han gått nu när han börjat be om att kissa.

Det skojiga var första gången jag sa till honom att han kunde gå på toaletten om han ville.
Då sa han en dag "jag vill gå på toaletten" och klev upp på locket och började gå.

Fortfarande lycklig sa...

Pall att stå på vid riktiga toan? Mina barn hade Baby Björn-pottor, såna som är som en liten stol. Funkade fint. När killarna blev större ville de stå upp och fick då stå på pallen.

Barn gör som andra gör. Om båda föräldrarna sitter vill nog barnen också sitta. Tänker jag.

Pappan sa...

Nej jag har suttit ned sen han föddes. Sen sa han att något barn på förskolan sa att man skulle stå upp. Då gav jag upp.

Anonym sa...

Hej Joanna,

Såg att du hade dessa örhängen från gina tricot, http://vackrakladerochannat.blogspot.se/2008_10_01_archive.html
(Om bling bling.)
Jag älskar dom men har tyvärr blivit av med mina egna så om du kan tänka dig att sälja dom köper jag dom gärna. Väldigt tacksam för svar!
PS Bra och härlig blogg =)

Mvh Sophie

Anonym sa...

Pott-tips:
Sitta på pottan när man inte är nödig, som en stol, och ha en korg full med böcker till hands. Göra det till en lugn och speciell stund. Toa = trevligt.

Ta hjälp av dagis också. Det finns säkert fler barn i gruppen som tränar potta och går innan till exempel mat och vila. Be dem ta med ert barn i pott-tränargruppen. Vägrar han kan han ju stå vid sidan och se hur de andra gör.

Om det inte möts av jätteprotester tyckte jag att det funkade bra att bara ta bort blöjan. Vi sa, nu blir det två veckor av ständig klädtvätt och upptork.
Exakt så blev det! Sen funkade det.
/ Rymdis

Kristina sa...

Ställningen heter pottstol om du ska söka.

Josefine sa...

Hej! Haha, lika roligt när man hittar foton från förr ;)

Jag skulle vilja tipsa dig om min sida där jag säljer smycken i silver och läder, www.jvalleytwig.se . Kika in där och hitta din favorit inför sommaren vettja! :) Glad Påsk!

Lisa. sa...

Hej,

ville mest bara säga just det. Hej!

Och att jag hoppas att du, Kaj, Torsten och din snubbe mår bra.

Och, inte minst, att jag saknar att läsa dina inlägg. Ser fram emot att du kommer tillbaks!

Kram från Malmö.
/Lisa.

Anonym sa...

Jag fick mina nu vuxna barn tätt och "hann inte" hålla på med den där potträningen "efter alla konstens regler"...Köpte boken "Max Potta" och på sommarsemstern fick de gå utomhus blöjfria, med en potta stpendes i närheten (kräver ju då en lite lantlig semseter. Glad Påsk fr Norrbotten! :)

Malin sa...

En gammal pottstol!!

http://www.blocket.se/kalmar/Gammal_barnstol_och_pottstol_39442956.htm?ca=2&w=3

/Malin

Mamma Mu sa...

Se där ja! En sån pottstol har vi sparat sen jag och min syster va små på 70- talet. Min morfar å mormor åkte över till Sverige, Umeå för att köpa en, de fanns nämligen inte här i Finland. PL- design står det under pottan. Glad Påsk på er!