2012/03/07

Om storleken.



Det är märkligt hur kroppen blir efter en avslutad graviditet.
Från att ha varit en stenhård mage och överfylld av vätska, spänd hud och svullna läppar.
Blir man liksom.
Lös.

Både förra gången och den här gången upplevde jag mig som så väldigt mkt sladdrigare redan dagen efter.
Inte bara i magen.
Utan även i kinderna och hakan och höfterna precis allting.

Ingen accepterar att man pratar om att man vill bli smalare så här kort efter en förlossning.
Inte ens jag.
Men ändå, vad tusan.
Kanske skulle jag inte alls acceptera storleken om det handlade om att ha gått från 38 till 44, så som jag nu inbillar mig att jag skulle.
För jag tänker ju att jamen då finns det iaf plagg att ta på sig.
Jag är mer än 44, jag är oändlig.

Jag har gått i samma två klänningar (momos/kaftaner/lakan) sedan förlossningen.
Jag vill knäppa knappar nu, ta på mig en vacker kappa och låta väskan hänga snyggt (inte ligga på min bak som nu).

Ursäkta för klag.
Barn är fortfarande njutbart.
Önskar bara att godis inte var det.

8 kommentarer:

linda sa...

nej, jag tycker faktiskt inte alls att det är konstigt att man vill återgå till något mer kroppsligt bekant efter en så lång tid av märkligheter som en graviditet faktiskt innebär. inget att inte acceptera. jag undrar lite hur det går med dina foglossningar, om det blivit bättre nu efter förlossningen eller om dom hänger sig kvar?

Sara sa...

Jag tyckte just att den där "lösheten" (tomheten?) var så påtaglig...Det var så mycket vätska som försvann från under huden att jag kände mig alldeles... vissen.

Sophie sa...

Jo, man får visst klaga/prata om sin nya och skumma kropp. Inte konstigt alls! Det är ju som en ny bekantskap som plötsligt dyker upp. När magen växer har man ju 9 månader på sig att vänja sig vid dess storlek. Men när den sedan "försvinner" med buller och bång, så är det inte alls konstigt att man behöver ventilera sig ang sin nya kropp och vänja sig. Så klaga på du, vet precis hur det känns!:)

Kram Sophie

La mômes Old fashioned sa...

Man längtar ju som en galning att få tillbaka sin kropp och trots att jag ammade tror jag det tog ett halvår att komma tillbaka i leken och känna mig hyfsat bekväm igen. För vissa går det bra mycket snabbare än så.. Men ett tips är att ta kontakt med en sjukgymnast om ett tag för att få de inre magmusklerna på rätt ställe igen, hjälper samtidigt att stabilisera bäckenbotten och fogarna. Statiska övningar m pilatesboll gör underverk för att snörpa ihop gravidmagen!

Joanna sa...

sara,
ja, förra gången blev jag nästan lite chockad när jag tittade på huden och såg att precis varje millimeter av min kropp var rynkig.
efter att ha varit så överspänd av vätska (svullnade i högsommarvärmen den gången, fick karpaltunnelsyndrom pga skiten) så det är ju inte så konstigt om huden sen blir lite extra överflödig.
men ändå.
vissen är ett bra ord.

sophie,
ja.
fan!
man får klaga, man ska inte vara så himla accepterande i allt när allt inte alltid är så lätt att acceptera.
tack!

la mômes,
ett halvår låter för mig som en dröm.
jag var inte tillbaka i leken efter torsten ens en gång, nu när jag blev med kaj.
räknar på år (har så skrämmande dålig självdisciplin när det kommer till mat. belöningssystemet.)

La mômes Old fashioned sa...

Jag är likadan med maten, eller snarast godsakerna. Men rätt övningar från sjukgymnast spände upp magmusklerna så att jag inte såg lika gravid ut längre. Jag gick dit för fogarna, och fick det andra på köpet.

Efter ett halvår hade jag samma vikt, men var ändå tjockare än innan, det är märkligt vad graviditeten gör.

..Och man får klaga så mycket man vill. :)

Cecilie sa...

Åh, kjenner til det der. Man vil bare ha kroppen sin tilbake. Kle av seg gravide-kroppen med en gang og henge den i skapet. :) Heldigvis hjelper det ofte med Yoga, det kan jeg anbefale.

Lajsa sa...

Ja visst får man klaga och drömma och vara lite avis på de som går ner pang, bom, tjoff! Känns som de flesta av mina kompisar bara försvann och inte har ett spår av graviditeten förutom möjligen hängigare och plattare bröst. Själv har jag en snart femmånaders dotter och har gått upp igen efter att gått ner 9/15 kg. Blääääk. Men tror på det där med träning/yoga osv och få ihop kroppen på det viset, inte bara viktnedgången.

Hittade din blogg via Krickelin och gillar redan :-)