2012/10/05

Om barnvagnen.



Jaha.
Så det är en sån här vagn jag alltså vill ha nu.

Jag nästan fnissar åt det, inte åt vagnen och åt folk som har en sån vagn, utan att jag gått från Emmaljunga –68, till att vilja ha Bugaboo (till och med en slags specialedition!?).
Helst den övre för att hjulen är så glada, men nedre – okej jag kan väl ta den då, om någon skulle ge mig den.

Kan ej sluta tänka på just det.
Att resorna skulle bli mindre stressvettiga på bussen med den, med handtaget som jag kan vika upp, med totala ytan hjulen upptar.
Och att jag irriterar mig över att jag inte kände just detta första gången vi skulle införskaffa vagn.
Så att priset lätt kunde bortförklaras med att vi skulle använda den i flera år, till kommande barn också.
Och inte bara nu, till sista barnets sista år i vagn (för han kommer ju att fylla 15 nästa vecka, den där bäbisen, så är det ju med tiden har jag märkt).

13 kommentarer:

Anna sa...

Vi gjorde precis så. Första barnet - gammal jättefin brun manchestervagn från tidigt 70-tal som var fin men tung och stor och otymplig.

Andra barnet - bugaboo cameleon. Jag var lycklig hela tiden med den. Sen flyttade vi utomlands när yngsta var 1 år och där gick det typ inte att köra vagn så då blev det nästan enbart en ergo sele. Fast vi hade med en urban jungle mountain sak också.

Mård sa...

Vi bodde i en liten etta i innerstan med världens minsta hiss när vi för 4,5 år sedan fick vårt första barn. Vi köpte en Bugaboo cam som helt ärligt var usel och inte värd ens en femtedel av vad den kostade. Den är iofs liten, smidig på bussar och lättsvängd. MEN. Helt värdelös på grus, snö, is, skogsvägar o dyl. Vi hade visserligen inte terränghjulen så dem kan jag inte uttala mig om, men har man dem (som inte är svängbara) försvinner ju poängen med swivelhjul. Ingen stötdämpning och ergonomisk sittdel gjorde att vår unge inte alls tyckte om att åka den. Då vi fått ett fjärde (4:e!) chassi på garantin för att den alltid pajade skyndade vi oss att sälja den innan även det chassit gav upp. Den var då drygt 2 år och vi hade kört den dagligen men mest i stadsmiljö vilket den borde hålla för, inte minst då den kostar en miljard. Vi köpte då en liten Kronan sulky som vårt barn tyckte mycket om att åka i och som var sjukt mycket smidigare att köra. Nu när vi fått en till bebis kör vi en ny Brio Happy. With joy and enthusiasm ska sägas. Dock bor vi i en större lägenhet med större hiss så den ryms ju.

Om jag skulle köpa en ny liten vagn med svängbara hjul skulle jag aldrig överväga Bugaboo. Kanske Teutonia, jag vet inte.

A sa...

Deep Purple reas ju på flera ställen, tror även att Neon Pop kan reas OM den är i Cameleon+-utförande och inte som Cameleon3!

Säg till om det där var grekiska för dig...

Fina frugan sa...

Båda reas här:
http://www.jollyroom.se/bugaboo-cameleon-all-lila.html
Andrahandsvärdet är ju helt ok dessutom. Vi älskar vår vagn.

Alex sa...

Vi hade också en Bugaboo, tyckte att den var OK tills vår yngsta blev runt ett år. Då var den inte lika smidig att svänga med, det kändes rangligt på nått sätt, och särskilt inte när terränghjulen var på. Så vi sålde den och köpte en rejälare vagn. Det behövs här uppe!

Jenny sa...

Jag tänker på bebins komfort. I de äldre barnvagnarna var det ombonat för bebin. Det var vagnar med djupare liggdel och de var stadiga och hade skönt gung. Bebin låg mer skyddad. Fundering:De tillverkas ju retromodeller av t ex cyklar och jag tycker att barnvagnstillverkarna, som t ex Emmaljunga, borde ge ut en härlig retrovagsmodell (ärtgrön, gul eller härligt röd) - vore inte det underbart att få se!! :)

Anna sa...

Håller med Jenny! Emmaljunga borde bläddra i designgömmorna och ge ut en favorit i repris!

Paula sa...

Kolla in den här bloggen med många barnvagnstester! http://blogg.alltforforaldrar.se/alltombarnvagnar/

En mamma sa...

Brio sing! Ett bra och prisvärt alternativ.
Vi hade flera retroagnar när ungen föddes men de byttes snabbt till singen. Den är så lättkörd och det går att lasta ett ton undertill.
Den är hemskt ful men vi har varit nöjda. Den har gått att köra i snö och is med, och blir mycket liten som hopfälld.
Vi kallar den monstret då den är så bred över bakhjulen.

Nu kör vi inte vagn med barn i längre utan bara bär och har den när vi handlar. Mycket bra att köra i affärer och i stan.

Joanna sa...

Mård,
det låter inte särskilt bra alls.
Kanske bör jag tänka om?
Fast hade så klart tänkt ha terränghjulen, de där miniroterande sakerna kan inte vara bra annat än på trottoarer samt gallerior.
VI får se, snart är han väl ändå sulky-stor och vi kan ta den lilla vi har från slutet av 70.
Den är också smidig och smal, behöver inte ens använda barnvagns/reseväskespärren på tunnelbanan.

Anna,
det gör den. Finns som Cameleon och reas.

Fina frugan,
tack för tips.

Alex,
hmm. Ranglig om barnet är tungt alltså?
För vår bäbis vägde i slutet av juli 10 kg, så misstänker att han nu väger något kg till.
Han är bastant så att säga.
Kanske ska köpa en pirra åt honom istället?

Jenny & Anna,
jag har väntat i flera år på att Emmaljunga och Brio ska haka på den stora retro-trenden och plocka fram gamla modeller, kanske upptadera dem med nåt fräsigt tyg, men alltså, gammalt är ju bäst, de är alla sköna att köra.
Det är bara den där platsen man tar på bussar, och att jag gärna hade haft ett handtag som gick att flytta, så att man slapp sticka ut så mkt i mittgången på bussen.

Paula,
tack!
Jag har sett den, den är toppen.

En mamma,
Brio Sing kanske hade varit ett alternativ, men om den är bred över bakhjulen så försvinner hela anledningen till varför jag ser mig om efter ny vagn.

Men tack för tipset!

Alex sa...

Precis, ranglig ju tyngre bebisen blev. Det märktes särskilt när vi skulle göra en tight sväng eller upp för en trappa, in i bussen när han blev större, men när han var liten så var det en bra vagn! Fast det är min upplevelse!!! Bäst vore ju om man fick provköra vagnar med barn i, precis som man kan få provköra en bil!

Clara sa...

Det känns faktiskt skönt att höra att du, som jag ser som en stilförebild, också lutar åt en praktisk ny vagn!

Jag är gravid med mitt första barn och tycker att det är en djungel med barnvagnar, har dock fastnat för en ny modell som heter Trille viper s4. Kanske något för er? Den fick bäst i test hos råd och rön för ett tag sedan.

Jenny sa...

Ja det är svårt det där med vagnar. Jag hade alltid föreställt mig att ha en gammal 70 tals vagn när jag fick barn men så fick vi tvillingar och det blev genast inte ens möjligt. En av mina vänner hade dock världens finaste vagn från -78 (hennes egen) men jag var faktiskt glad att jag inte hade en retrovagn. Min tvillingvagn med två små i var hela tiden lättare och mer lättkörd än hennes. Så fort vi hamnade i en park skumpade hennes som tusan och min med lufthjul klarade all slags terräng så mkt bättre. Så jag har nog tänkt om. Även om de gamla vagnarna är så himla fina så har det praktiska hjälpt mig så himla mkt. Vi handlar i princip allt annat begagnat och då kunde vi rättfärdiga att köpa en ny svindyr vagn eftersom vi använt och använder den så himla mkt. Just det, vi har en bugaboo donkey och den är helt fantastisk.