2012/10/11

Om min uppsägning.





Min uppsägning.
I går förmiddags pratade jag med min svärmor om hur utmattad jag var av alla förändringar som skett i livet det senaste året.
Att jag gärna tar, att jag rent av behöver, en lång period av lugn och inrutade mönster.

Sen sa vi hej då och då ringde mitt jobb upp mig.
Och sa upp mig.
Eftersom de, som så många andra i mediabranschen, har stor kris och i våras meddelade att 70 tjänster ska bort.

Egentligen känns det rätt okej.
Trots att jag älskade mitt jobb, trots att jag många gånger med fjärilar i magen kunde tänka "va?! Är det här verkligen mitt jobb?! Det är för bra för att vara sant" så känner jag också just det - det är blott ett jobb.
Värre saker händer.

Lite darrigt är det så klart, eftersom min make är i samma bransch och är inne i den klassiska LAS-karusellen.
11 månaders vikariat och sen får han söka nytt.

Även om jag inte känner mig gråtledsen över det som hände, så blev jag i går ändå väldigt mkt tröttare än vanligt.
Som att jag sprungit en mil, det är rätt häftigt hur kroppen reagerar på när hjärnan får arbeta.
Och så åt jag en dålig ost på dagen och fick spendera mkt tid på toaletten under kvällen.
Trodde jag skulle spy.
Och sitta med växtvärkande treåring halva natten (nån timme, kändes dock som halva natten).
Vilken skitdag!

Men tänk vilken tur för alla som söker en bra formgivare – nu är jag fri att anställas igen!

16 kommentarer:

Anna Grundberg | bAGus sa...

Men, har man verkligen rätt att säga upp någon som är mammaledig?

Joanna sa...

Nej det har man inte.
Uppsägningen gäller fr.o.m. det datum jag hade meddelat dem att jag skulle vara åter från föräldraledigheten.

Anna Grundberg | bAGus sa...

Tråkigt, eller bra.
Jag brukar tänka att det kanske finns något bra med allt som händer. Vet vet, det kanske är nu som du kommer att få jobba med grafisk form. Dina ögon ser ju så mycket som är vackert!

Anna Grundberg | bAGus sa...

kram på dig också!

Joanna sa...

Tack Anna, vad fin du är.
Tänker mest "det löser sig", men ibland sköljer en känsla över mig att tänk om det är över nu och jag får söka jobb för behöver inkomst, och inte för att det är ett kall.

Kram!

Johanna, Tiger Baby sa...

Hoppas att det löser sig för dig. Och hoppas du ser det som en chans istället! Kram på dig.

Emma sa...

Det kommer att ordna sig. Det är jag säker på. Tröstekramar!

fröken lila sa...

Lycka till med jobbsökandet! Själv letar jag ju fortfarande och är mest bara less på att det nu har snart tagit ett år utan någon framgång som helst. Men sedan har du ett mycket större och bättre kontaktnätverk, så på så sätt blir det säkert lättare för dig. Jag håller tummarna!!

Stina sa...

Tråkigt att höra. Men också trevligt att höra att du tar det med sans. Jag är säker på att du kommer hitta ett nytt och passande jobb, så kompetent som du är. Lite kan jag inte låta bli att bli glad. För tänk om du får ett jobb där du pynta en massa saker med dina illustrationer så att jag kan ha dem hemma hos mig sen ;) Lycka till!

Erika sa...

Åh, tråkigt och lite läskigt! Men ja, jag håller med tidigare kommenterare om att det kan vara precis nu du ska få ditt nya drömjobb. Det kommer att bli jättebra.

Stina sa...

Hej igen. Jag följer ju dig på Instagram också. Fast inte som en riktig följare, utan bara på Webstagram då min smarttelefon inte är tillräckligt smart. Iaf: Lego-skålburken, varifrån?? Tack för svar på förhand!

Joanna sa...

Stina,
tråkigt för din osmarta smart phone.
Det är lego sim gör dem så finns nog lite här och där, just min köpte jag på Hamleys i Nscka Forum.
Fast strlk större också.

Stina sa...

Tack! Ska absolut undersökas.

Karin sa...

Och i ditt lugn känns att det är nu dörren öppnar sig, det är som andra redan skriver - nu det kommer bli något nytt, som är verkligt och inte för bra för att vara sant, som är din grej.
Allt nytt som flyttat in, det är bara förorden.
Och det ska bli ett nöje att följa din resa!

Sköna Helena sa...

Åh. En sån himla förlust för BT, men det KOMMER ordna sig - är inte ett dugg orolig för kreativa, påhittiga dig. Jag blir officiellt uppsagd 1 november och börjar frilansa typ nu. Hojta om du vill ta en pepp-nu-börjar-vi-nytt-lunch någon dag! Kram

krstin sa...

Åh, vad stark du är i det hela alltet, bra där! Håller tummarna för att det löser sig på bästa sättet för er, kramar. sablans ost också... hatar illamående.