2011/09/16

Om Backa och andra områdens problem.

Jag ser på reprisen av Debatt.
Om bråken mellan kriminella i Backa.
Och då i längden även ungdomarnas stökighet.

En av ledarskribenterna på Göteborgs-Posten tycker att man ska sluta skylla på att det inte finns några ungdomsgårdar.
Att varje människa har ett eget ansvar, och inte kan sätta eld på saker med förevändningen att det inte finns några ungdomsgårdar.
Och visst.
Det är sant.
Men.

Varje människa har inte samma bakgrund.
Det är inte möjligt för en person som ständigt motarbetats av polis eller andra myndigheter.
Som har för mkt oro i kroppen för att kunna fokusera på skolan, som kanske har ett helt annat problem än bara rastlösheten.
Att ta sig själv i kragen och bara skärpa sig.
De behöver vägledning.

Visst måste det svida i dessa ungdomars ögon och tillit.
När kommunen satsar mer på en tunnel för bilar än på ungdomarna.
Jag skulle aldrig börja kasta sten eller tända eld på saker bara för att jag inte hade någon ungdomsgård när jag växte upp.
Men det kanske var för att jag var säker i mig själv, för att jag såg samhället som något som kunde hjälpa mig nå dit jag ville, för att det fanns vuxna människor runt mig som lyssnade.
Som inte buntade ihop mig med de som gjorde fel, som aldrig anklagade mig för saker bara för att jag skulle ha umgåtts med nämnda bunt.

Visst ligger det allra mesta i människans eget ansvar.
Men kom inte och säg åt någon med problem att det bara är att skärpa sig och fokusera på skolan.
Tanken har säkert redan nått dem, problemet är bara större än så.

1 kommentar:

Sköna Helena sa...

Nej, just den där kommentaren "det är väl bara att skärpa sig?" är så himla, himla korkad. Nej, det handlar inte om att skärpa sig, det handlar om ett på så många plan ojämlikt samhälle med en massa människor som "faller mellan stolar" och aldrig får känna att de tillhör, eller att de föddes med samma chans. Och det är så väldigt farligt, inte bara för att ungdomar då kastar sten och tänder eld, utan för att det blir en hel stor grupp med människor, kanske hela generationer i vissa områden, som inte känner att samhället de lever i är värt att försvara. Inte ens värderingar och demokrati och jämställdhet. Det är nog det som gör mig mest rädd.