2011/09/30

Om tillträdet.



I dag klockan 15 får vi tillträde till nya hemmet.
Vi tänker åka dit och äta tårta på golvet i vardagsrummet och låta Torsten springa omkring som en tok precis så som han gjorde på visningen.
Men som vi kände oss nödgade att dämpa en smula.
Pga respekt mot de andra spekulanterna.

Sen börjar vi renovera, och med vi menar jag ytterst begränsat "jag" och i allra högsta grad "min äkta hälft".
Men lite målande ska jag nog klara, då behöver jag inte röra mig allt för mkt eller lyfta något tyngre än en pensel (doppad i färg).

Ett snävt renoveringsschema, även om det är enklare saker som ska fixas så ska vi göra det själva.
Och vi arbetar båda heltid.
Och min käraste jobbar många av helgerna så när de flesta andra är lediga och skulle kunna hjälpa till.
Är han på jobbet.
Jag känner mig väldigt stressad över att inte kunna hugga i.
Jag är van att vara den som tar i från tårna, och stormar runt och fixar allt.

Det är tur det finns föräldrar i närheten.


PS.
Det är lustigt hur man kan stå framför kameran på ett sätt så att magen knappt syns.
Har sett det hända på folk som är högst höggravida.
Exempelvis på Helena, nästan så att man inte tror att den är där, den där snart-färdig-magen.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej
Fin du är. Lycka till med nya lägenheten.
hälsn Linnea

Lillgull sa...

Oh.. Nu känner jag mig som värsta partypoopern o olykskorp.
Du min pappa som är målare...han sa iallfall till mig när jag var gravid,- Inga gravida när man slipar spackel eller målar. Kanske var det bara för att vara snäll men lite sanning ligger det i det. Spackeldamm är inte bra att andas in för någon (bildas när man slipar väggarna efter spacklet har torkat).
Sedan är det väl också när färgen torkar som det bildas lite ångor som kanske inte är världens bästa. Man kanske inte ska stanna kvar sålänge efter att färgen målats ut.
Spackla är däremot ofarligt! :) Kanske kan Torsten få kleta lite också, spackla är skoj :)

A sa...

Grattis till tillträdet! Ni får värva ett gäng kompisar som kommer över och hjälper till, mot pizza och öl!

EvaP sa...

Grattis till tillträdet och till tårtan som invigde.

Det känns roligt och jag gläder mig med er.

Jenny sa...

I bland händer det så mycket i livet - på en och samma gång! Grattis till nytt hem och all lycka åt liten bebis i magen.

Sköna Helena sa...

Grattis till tillträdet! Och ja, känner igen det där så väl, hur frustrerande det är att inte kunna vara med och hjälpa till. Men man bär ju på något annat, som ingen annan kan hjälpa till och avlasta en med, inte ens de som skulle vilja. (Gud, tänk om man kunde hänga av sig magen och liksom byta uppgifter halva tiden! Nu får du bära omkring på den här, så kan jag packa upp/bära in/hänga upp istället.)

Hur som helst, angående smalbilder: Jaa, det går ju faktiskt att dölja på bild, det som är en gigantisk badboll i profil. Och bakifrån kan folk inte alltid se heller, jag tänker att det är därför de knuffar sig förbi när de gör det.

Magpie sa...

Så spännande tider du lever i! Jag äslkar att måla väggar men bor i hyresrätt där allt måste vara vitt vitt vitt. Så jag hade gärna hjälp till om jag inte bodde så långt bort!

Joanna sa...

tack linnea!
vi behöver nog mkt lycka till, och en massa arbetskraft.

lillgull,
du är ingen partypooper, du är en god informatör.
viss färg vi kommer att använda måste jag hålla mig undan från, men den mesta färg går bra säger barnmorska och läkare, och vi målar med vidöppna fönster och balkongdörr.
sen vilar jag ute på balkongen mer än jag är inne i lägenheten och målar, så jag utsätts ytterst lite.

slipningen får min käraste sköta (som så mkt annat), jag tar mer besluten om färgval och golv och annat som hör formgivarens hjärta till.

frågan är hur vi ska hinna, med tanke på att det var mer måleriarbete att göra än vi trodde (är det inte alltid så?).


anna,
de vänner vi kunnat tänka oss har tid över, har riktigt goda skäl till att nu inte kunna.
så vi står rätt ensamma i denna renovering.
tur nog finns svärföräldrar och hjälper med passning av barn samt skjutsning till byggvarubutiker.

eva p,
tack så väldigt, det känns roligt att få din glädje.

jenny,
ja, det går verkligen i vågor, det gör att man uppskattar varje skede lite mer tror jag.
när det är mer berg-och-dalbana än karusell.

skönahelena,
det har du så rätt i, ingen kan ju ta över min last.

på mig syns det från alla håll, jag är väldigt mkt bredare och vaggar (fast jag försöker att låta bli för det är inte bra för fogarna).

magpies,
jag har målat mina hyresrätter, turkost och rosa!
det är hittills ingen som klagat, men det känns alltid lite nervöst vid flyttinspektionen.

det är verkligen synd att du bor långt bort, vi hade gladeligen tagit emot din hjälp!

Alexandra sa...

Å vad spännande!!!!

Och ja, magen syns verkligen inte. Du är fin både med och utan!

Joanna sa...

tack alex.

och det är spännande, och roligt, och väldigt väldigt stressande.
jag skulle helst vara ledig ända fram till flytt, men även om jag var det hade jag ändå inte kunnat göra så mkt arbete som jag vill.
pga fogarna i vissa avseenden, och pga bäbisens skörhet vad gäller damm och starka kemikalier i andra avseenden.