2011/09/16

Om pillren som golvar.

JA SKU GÄRNA SLUTA MÅ ILLA NU.

Provade Postafen i slutet av sommaren.
För att jag aldrig slutar må illa, de däckade mig totalt och jag kom då ihåg att förra gången.
När jag väntade Torsten.
Fick jag prova dem när jag var täckt i mystiska utslag med värsta klådan i sex veckor (höll på allvar på att bryta ihop fullständigt, de var vidriga att ha).
Då blev jag också golvad och kunde sova mig igenom en hel dag även om det var kvällen innan jag tagit en tablett.
Dessutom gav de ingen effekt alls, vare sig på illamåendet eller utslagen.

Då som nu fick jag byta till Lergigan.
Då som nu räddade de mig och gav önskad effekt.
Men nu.
Nu har även Lergigan börjat golva mig fullständigt så vad händer nu?
Dagar med illamående varenda minut?
Man kan ju inte gärna ta hand om ett barn eller vara på jobbet, när man bara sover hela tiden.

Ursäkta mig, men: fan.

5 kommentarer:

Elina sa...

Men åh, jag hoppas du hittar något som funkar snart för det där låter fanimej sjukt jobbigt! Krya på dig! Kan man säga så? Kram hur som helst!

helena sa...

prova akupunktur! det hjälpa mig massor med foglossning, och illamående.

Joanna sa...

fröken elina,
tack!

helena,
ja! akupunktur är underbart! gick på det förra graviditeten, för foglossningen men aldrig illamåendet (eftersom det då hade den goda smaken att försvinna redan vid v 13 ("redan")).
har en tid hos sjukgymnast för utredning.
jag ska testa vattengympa först, eftersom akupunkturen egentligen inte lättade, utan bara stoppade smärtan för stunden.
kan vattengympan göra detsamma väljer jag hellre den så att min stackars kropp får röra på sig lite grann fram till att bäbisen är här.
(efter också, eftersom foglossningen inte kommer att släppa bara för att barnet är ute.)

kan det däremot hjälpa även mot illamåendet ska jag definitivt ta upp det med sjukgymnasten/akupunktören.
tack!

Lillgull sa...

Vad jobbigt!!!
Lergigan Comp heter våra starka piller mot sjösjuka. Är uppriktigt förvånad att man får ta det som gravid.. Men jag är ingen läkare så vad vet jag.
Vi har dom sedan vi brukade segla Gotland runt. Havskappsegling kan bli lite guppigt ibland... I dom är det effedrin så att man inte ska bli trött. De grymt bra! (funkar även om man blir åksjuk på x2000) Tricket med dem är dock att ta dom INNAN man börjar må illa. Typ en timme innan man vet att nu kanske.
Gravid illamående och sjösjuka är lite samma fast ändå inte. Om man läser om Lergigan i FAS så står där att det även ångestdämpande! ;)

Joanna sa...

ja lillgull, det tär.
nu är det bara lergigan jag äter, så inget efedrin alltså, eller koffein.

det jag tycker är märkligt är att jag ju inte påverkats tidigare av det, men så nu helt plötsligt klarar jag av dem precis lika lite som postafen.

för mig spelar det ingen roll när jag tar dem, just nu mår jag nämligen alltid illa så jag bara fyller på med tabletter (eller fyllde, eftersom jag nu gjort ett uppehåll när min man jobbar helg och jag är ensam med torsten).