2011/09/05

Om fördelar.



Så om nackdelen med att vara gravid igen är den att foglossningen från förra gången aldrig hann försvinna.

Och den således är sju resor värre den här gången.
Och det inte finns många stunder att bara tillåta sig må hemskt illa/ha jävligt ont när barnet som redan finns klättrar på öm mage och kör armbågar i ömma bröst.

Så måste en stor fördel med redan-mamma-situationen vara att väntan på barnet i magen går så mkt fortare.


Förra gången kröp veckorna fram och jag tyckte att jag var redo att föda i ca vecka 6.
Den här gången får jag gå in på vårdguidens gravidkalender och skriva in beräknad födelse.

För att öht ha någon koll på vilken vecka jag är i.


Frågar någon blir det alltid plus minus några veckor, jag är alltid bara ca gravid, aldrig det där 12+4, 20+1, 32+0 som förra gången.


Otroligt skönt faktiskt.
Otåliga människor har ofta svårt att vänta i nio månader.

5 kommentarer:

maria sa...

och sen en annan positiv sak är att förlossningen , i de flesta fall, går så mycket lättare! Från första till andra barnet kapade jag tiden för krystvärkar med 45 min, från 50 min till 5. Alltid nåt att tänka på när graviditeten känns tung. Kram!

Joanna sa...

hade förlossningen också varit en dålig upplevelse förra gången, då hade det nog dröjt bra många fler år innan det ens skulle komma upp en tanke på fler barn.

nu hade jag en väldigt bra upplevelse av förlossningen, trots att det blev komplikationer efter att barnet var ute, och de arbetade på mig i ungefär en timme innan de raskt skickade mig till operation och sövde mig.

jag hade krystvärkar i fem minuter, krystade fyra gånger, sen var han ute.
så jag hoppas att just DET inte blir så mkt kortare, men öppningsskedet kunde gärna bli någon timme kortare.
inte för att jag höll på länge förra gången, utan mer för att man väl alltid vill ha det överstökat?

tack för peppen!
kram.

Anna sa...

Skönt att det går snabbare! För mig kändes andra graviditeten som att den aldrig skulle ta slut. Det fanns inget spännande med att vara gravid. Jag ville bara bli färdig med det och varje vecka kändes som tre vanliga veckor.

maria sa...

jodå joanna, allt går fortare andra gången, åtminstone för mig. Fjärde gången hann vi knappt in ;)

Joanna sa...

anna,
det känns verkligen inte som första gången, då vi med spänning läste om varje vecka.
men för min del gjorde just det att väntan kändes längre.
jag vill också bli färdig, men av någon anledning känns det inte fullt lite oändligt den här gången.
skönt!

maria,
härligt!
eller, nervöst menar jag, jag vill ju hinna in, men det vore jobbigt att veta att det vanligaste är att det tar längre tid.