2011/09/29

Om pengar.

Vi skrev på lånen, ganska många hundra tusen i olika slags former av lån.
Sen kom vi hem och jag upptäckte att H&M gett mig 50 kr för lite tillbaka.

Fast egentligen var det inte summan, utan saken i sig, som gjorde mig förbannad.
Varför kan det inte bara bli rätt någon gång?


(Min kille ska ändå åka dit och byta en klänning, det var en fläck mitt på ryggen, hallå rätt en enda gång?
Så han passar på att ta upp principsaken om pengarna också.
Hade jag inte haft värkande fogar och stramande mage hade jag åkt dit själv för att få skälla lite.
Fast det är väl egentligen ganska fånigt, alla kan ha dåliga dagar på jobbet.)

8 kommentarer:

Anna Hovskägg sa...

Jag kände samma sak när jag köpte vitlök idag. Senare, när jag skalade av det där frasiga, så var självaste vitlöken helt rutten...

Aaaarrrgghhhh!!

Ja, då fick vi gå till grannen igen då.

Joanna sa...

jamen alltså!
de gånger jag kan bli som mest förbannad, det är när jag varit och handlat en massa mat, kommer hem och ska tillaga, och sedan upptäcker att någon av varorna är långt över sitt bäst-före-datum.
så där så att man inte ens kan äta det.
och så får jag inte min mat på en gång utan måste gå tillbaka till affären och påpeka detta och för allt extra bök får jag bara den vara jag från början betalat för.
ingen kompensation öht, för att de i butiken varit slarviga med att plocka undan dåliga varor.

JAG VILLE JU BARA ÄTA FAJITAS MAAAAAH!

Anna sa...

Joanna! Du har så himlans bra smak, kan du ge mig tips inför min kommande Sthlm-resa om några veckor? Skulle vilja trava rätt in på det perfekta fiket, den smarrigaste restaurangen och den ultimata andrahanden o.s.v. Hjälp en vilsen göteborgare... Kram!

Lillgull sa...

Vi var just på Willys ute i Arninge och handlade, de gör faktiskt reklam för att om man inte är nöjd med kvaliteten på grönsaker och frukt får man dubbla pengarna tillbaka. På nått sätt tolkar jag det som att det inte är så många som orkar gå tillbaka o klaga. Eller så har de grymt bra kvalitet. Jag har varit ganska nöjd iaf.
Angående HM och pengarna så är det ju tyvärr såatt äve kassörskor är mänskliga. Jag har själv stått i kassan på HM och det är rätt långa och stressiga pass ibland. Man kan göra missar. Men HMs policys är kundvänliga.

Joanna sa...

tack anna för ditt förtroende!
det ger naturligtvis stor huvudbry för nu känner jag att jag verkligen måste ge dig det bästa!

bästa second hand som jag vet är ändå old touch (www.oldtouch.se), men många tipsar om kellermans vintage (www.kellermanvintage.com) jag har än bara aldrig tagit mig tid att gå tid.

bästa fik för mig var kafé statist på södermannagatan, för att det är barnvänligt, men sist jag var där för någon månad sen var det stängt för ombyggnad.
gillar även gamla konditorier som vetekatten, sturekatten och ett som ligger i hörnet st paulsgatan/swedenborgsgatan vid mariatorget.

när det kommer till restauranger har jag ätit för sällan, eller snarare var det för länge sedan, så jag är inte den bästa personen att fråga.
dessutom är jag så knäppt svag för pubhamburgare, haha, så jag äter ofta på såna ställen när det beger sig.
judith & bertil (www.juditbertil.se) vid hornstull har iaf den trevliga stämning och miljö som jag uppskattar, inte så himla pretentiöst och lite hopplockat mysigt.
sen har ljunggrens en himla god risotto till en köttbit som jag brukar få ett rejält sug efter, men det finns säkert andra restauranger som är minst lika bra, och ännu gemytligare.


lillgull,
som de säger i seinfeld, frukt är lite av ett lotteri att köpa.
men det är en bra idé att ha från handlaren, för det ger ändå en känsla av att de är på vår sida.
vet att de i vissa butiker i andra länder har så att om man hittar en vara med passerat bäst-före-datum, så får man den varan gratis.
det gör ju att även konsumenten håller ögonen öppna, och kanske även att personalen håller efter på ett annat sätt eftersom man vet att det letas på ett annat sätt efter de för gamla varorna.

visst är det stressigt för kassörerna, jag har ju också stått i butik, och även om det var en liten noa noa-butik så kunde det bli kö och då är det klart att det blev knepigt när det kom returer som skulle dras av på ett presentkort eller bytas mot vara med annat pris.
den här gången var det nämligen så att jag lämnade tillbaka en blus och en klänning, på kvittot stod även listat en ytterjacka som jag fått 10% på eftersom den var lite trasig, och då inte hade returrätt på.
men jackan och klänningen kostade lika mkt så jag gissar att kassörskan bara letade efter matchande pris, och inte såg varubeteckningen.

min största irritation är egentligen över mig själv, att jag inte hade mer koll på vad jag borde fått tillbaka utan bara sa "tack och hej".
skulle min kille inte dit för att byta klänningen hade jag nog ändå inte orkat reda ut det.

Anna sa...

Tack så mycket för tips!

Fina frugan sa...

Har du inte lärt dig att kalla honom för din man ännu? ;)

Joanna sa...

anna,
bättre än inget iaf!

fina frugan,
haha jo, men det är "min kille" mer för att det låter lite skoj tycker jag. och ungefär av samma anledning som jag skriver "min käraste".
"min man" låter så allvarligt, och lite som när man ska deklarera något osedvanligt högtidligt.

min mamma har också påpekat att jag säger "min kille".