2009/09/23

Om toaletten på Mocca, det nya fiket.


Det här har jag nämnt tidigare:

Min C-uppsats i konstvetenskap handlade om o
ffentliga toaletter.

Jag fascineras fortfarande av just den offentliga toaletten.
Inte skabburinoarerna i parkernas utkanter eller klubbars blöta toaletter.

Med slamsor av toalettpapper fastklibbat på golvet.

Det är toaletterna med finess jag syftar på.
När de är genomtänkta och inredningen i lokalen i övrigt.
Går igen inne på toaletten.

Om man använt sig av samma färger eller material.

Eller om man valt att göra en kontrast till lokalen.

Så där så det blir en wow-upplevelse att öppna dörren och kliva in.


På Mocca i Gävle.

Var det lite både och.


Toaletten betydligt mörkare än lokalen i övrigt, och med svarta och beige toner istället för det vita, gröna och röda.

Som förresten nu när jag tänker efter faktiskt gick igen.

I en liten hög med prydnadshanddukar som låg vikta i en hög.


Handfatet var tjusigt hugget i ett enda stycke sandsten.

Och framför allt.

Framför framför allt:
hela dasset matchade min klänning.
I svart siden och ljusa träknappar.


(Och jag känner mig manad.
Att be om ursäkt för de dåliga bilderna jag glömde min kamera hemma.

Det blev mobilen.)

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Meeeen gud vilket intressant ämne...

Joanna sa...

tack.
det var intressant.
jag kollar alltid toaletter.
både innan och efter uppsatsen.