2010/10/28

Om kompensation från Lindex.



Jag handlade på Lindex för några veckor sedan.
Hängde deras svartröda påse på armen och fortsatte göra stressade ärenden på lunchen.
När jag kom tillbaka till jobbet upptäckte jag att påsen gjort en svartröd fläck på min beigea kappa.
En kappa som är från 60-talet, välgjord och knappt använd.

Jag kontaktade Lindex och påpekade incidenten.
De var snabba och vänliga med svar, bad mig gå in i en butik och berätta.
Och först säga till kundtjänst vilken butik jag skulle gå till så att de kunde ringa butikschefen och förklara händelsen.

I går hade jag äntligen tid att göra det.
Kom till butiken och får veta att jag ska få femhundra kronor.
För det är vad jag uppskattat att kappan är värd.
Men för att få dessa femhundra kronor måste jag ge Lindex min beigea kappa.

"Du kan inte behålla jackan, för då har du ju både pengar och jacka" som tjejen i butiken uttryckte sig.
Men jag har inte köpt kappan hos er den går inte att köpa någonstans ska inte kompensationen vara tänkt att täcka mina utlägg för att få kappan tvättad.
Och för att Lindex öht utsatt mig för detta extra arbetet att få en kappa ren?

Hennes upprepade svar var fortfarande nej.
För då har du både kappa och pengar.
Jo förresten, hon gav mig ett litet exempel.
"Om någon av våra kunder kommer och vill lämna tillbaka ett plagg de köpt hos oss för att det är nåt fel på det.
Då får de ju inte både pengarna och behålla plagget."

Nej svarade jag det förstår jag ju.
Men då kan de faktiskt byta till ett exakt likadant plagg i er butik.
Som inte är trasigt eller fläckigt.
Jag kan ju inte byta min kappa den gjordes på 60-talet den har nu fått en fläck på ärmen för att era påsar färgar av sig.
Och det är väl just det som kompensationen är till för?

Men jag fick inte fram min poäng till henne och jag lämnade butiken.
För att mejla till kundtjänst igen.

18 kommentarer:

Anna sa...

Men herregud. Hur dum får man vara, vad skulle de göra med din fina 60-talskappa egentligen?

Lotta sa...

Det låter ju helt sinnessjukt! Usch vilket tråkigt och oprofessionellt bemötande du fick. Hur kan de ens komma på TANKEN att föreslå något så vansinnigt som att få din 60-tals kappa i utbyte mot femhundringen?! Det låter ju helt barockt! ALDRIG I LIVET skulle jag ha skrikit om det varit jag. Nej, du ska banne mig ha kompensation så att du kan kema kappan. Du ska vända dig till någon/några andra inom Lindex. Jag hoppas att du bara hade otur med att träffa fel person och att allt löser sig. Och du, kemtvätt brukar göra under! Jag håller tummarna för dig och tänker i mitt stilla sinne att Lindex ska jag nog undvika i framtiden.

B-b-b-etty sa...

Men fy fan! Dom ska ju inte ha din kappa! Helt sjukt! Hoppas det löser sig

Krickelin sa...

Men oj, vilket tråkigt bemötande!! Hoppas det löser sig och du får en rättvis kompensation. Gillar din blogg massor. :)

Karin L sa...

Snicksnack. Du ska ha kompensation för den skada Lindex har åsamkat dig. Det är inte fråga om något byte av vara mot pengar!

(Låt oss säga att jag hade köpt ett par jeans på Lindex och att de torrfällde blåfärg på min vita soffa. Är det då mer rimligt att de tvångsköper soffan av mig för tusentals kronor eller att de står för kostnaderna för kem av klädseln?)

A och A sa...

Låter ju heeeeeelt rubbat. Tror inte att Lindex huvudkontor riktigt gillar brudens bemötande. Eller jag hoppas det i alla fall. Dom kanske har tänkt sälja din kappa för 500 spänn... och tvätta den först. Då kan du ju köpa tillbaka den. Typ.

Joanna sa...

hahaha ja jag vet det är så knasigt, faktiskt riktigt komiskt.
tanken att jag skulle ge lindex min kappa för att få rätten till kompensation på aktuell kappa.

jag tror fortfarande att det måste blivit något slags missförstånd mellan tjejen i butiken (butikschefen var på lunch) och hon från reklamationsavdelningen.
kan inte tänka mig att man från en reklamationsavdelning skulle föreslå en sådan sak.
såvida hon trots min poängtering att det inte var en kappa från lindex, ändå missförstod mig och trodde det?

fortsättning följer...

Joanna sa...

ps.
krickelin, tack så himla mkt!
och detsamma, i massor.

Klara sa...

jamen HERREGUD! Det är ju dumt på så många sätt så jag vet inte ens var jag ska börja! Mållös.
Du har ju inte handlat ett felaktigt plagg- Deras påsar har varit felaktigt tillverkade och därför orsakat dig "skada"! Det handlar om en ersättning för det- Hur kan människan inte förstå det?!

Klara sa...

Jag kan inte sluta tänka på detta. Är så dumt så min hjärna går i spinn ;)

Haha- tänk så absurt om det varit något annat som en felaktigt gjord påse orsakat skada på- typ ja jag vet inte.. ditt ben säger vi; Giftiga ångor från färgen på påsen skadade ditt ben och gjorde det missfärgat på nåt konstigt vis. Och hon i kassan bara "Klart att vi ersätter dig så att du kan få din operation. Ge oss benet först bara. Annars har du ju både ben och pengar och det går såklart inte för sig, förstår lilla fröken"

Ida sa...

jag bara gapar. fattar inte hur man kan va så korkad. stackarn vad hon kommer känna sig som en idiot, mot förmodan att hon skulle inse sitt missförstånd. känns ju föga troligt dock. väntar med spänning på fortsättningen av denna historia.

Fröken K sa...

Men herregud. Jag är mållös.

amanda löwenberg sa...

Så tråkigt! Det sätter ju lindex i helt nytt ljus! Det är som du säger, om du köpt kappan där är det ju en grej, men den var ju din! De där 500 kronorna skulle istället gå till att få kappan ren ju!

underbaraclara sa...

Men ÅHHH vilket pucko. Det är ju inte som att Lindex är en fattig liten boutique direkt. Varför är de så dumsnåla?

Unknown sa...

Nej, men HJÄLP vad konstigt sagt!

Lisa sa...

usch vad jobbigt!

Anna Lindblad, Lindex sa...

Hej Joanna,

Jag har läst ditt inlägg på din blogg och givetvis ska det inte gå till på detta sätt hos oss på Lindex. Jag ber om ursäkt för det du varit med om. Tacksam om du kan maila eller ringa vår Kundtjänst så att vi kan hjälpa dig vidare på allra bästa sätt. Lindex Kundtjänst når du på e-mail: kundtjanstse@lindex.com alternativt telefon: 020-570 580.

Vänligen,
Anna Lindblad
Press Relations Manager på Lindex

Annaa M sa...

Bra att det ordnade sig! Men kanske har någon sett och överfört de regler som gäller hos försäkringsbolag. När maken för många år sedan fick sin kavaj stulen på ett konferenshotell var han tvungen att lämna ifrån sig kostymbyxorna för att få ut kompensation för stölden. Här skulle minsann inte gås omkring både i gamla uddabyxor och ny kostym! Minns hur knepigt det var att gå upp till försäkringsbolaget med en påse med byxorna i. Vi trodde då att det handlade om att bevisa att han verkligen hade ägt en kostym, men det var säkert för att han inte skulle råka få två par byxor.