2008/02/08

Om En guide till stil, del 2.

"ARBETE

Den yrkesarbetande kvinnan har fler klädproblem än en hemmafru, för hon måste vara fräsch, ren, prydlig och nystruken från morgon till kväll.
Om hon arbetar på kontor är de idealiska plaggen en yllekjol buren tillsammans med en tunn yllejumper på vintern och en blus på sommaren. Bara en enda sak kan förta denna enkla ensembles charm: en utmanande behå.
Kvinnor som är journalister eller arbetar i modevärlden är skyldiga sig själva att visa upp ett särskilt förfinat yttre. Detta påpekande kan kanske förefalla självklart, men jag önskar att ni kunde se hur få välklädda kvinnor det finns på en modevisnings för pressen.

...

I allmänhet bör en karriärkvinna undvika allt slags rysch och pysch, mönstrade tyger, skrikiga färger, luggslitna ylleplagg, mycket tunna tyger som oundvikligen blir skrynkliga, kjolar som är för korta, för vida eller för trånga - kort sagt allt som kan förefalla vulgärt eller extremt."



Utdrag ur boken Elegans - en fashionabel guide till stil och grace av Geneviève Antoine Dariaux.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter som att hon beskriver mig. OK, kanske inte riktigt, eftersom jag inte klär mig diskret på det sätt de menar, men yllekjolar är onekligen grunden i min garderob: 80% av dagarn aär det yllekjol och jumper som gäller, dock i bomull och inte i ylle.

Joanna sa...

aah.
geneviéve skulle vara stolt eller åtminstone lite nöjd över dig.

själv kan jag inte alls ha yllekjolar.
jag tycker det är snyggt, men jag är extremt känslig för stickiga saker och har några klänningar som är helt underbara men osm jag börjar kallsvettas i för att de sticks så mkt.
det hjälper inte med underklänning, det sticks igenom.
någon enstaka gång biter jag ihop och bär dem.

Anonym sa...

Jag blir lite lyrisk av att läsa det här. Jag känner mig som en riktig rebell! :)

smuleliten.blogg.se

Joanna sa...

och jag är tydligen pryd.
det har många sagt.

hallå?!
skärp er.