2008/02/15

Om en upplysning.

Det här är en upplysning till många män.

För de gånger jag berättat hur lustigt det var när någon ägt en kavaj i tio år utan att ha gjort det för han trodde det skulle vara så.
Har samtliga män runt mig flackat med blicken och skamset erkänt att även de trott det skulle vara så.

För så här är det:
Fickorna på kavajer.
Ska inte förbli ihopsydda.
Det är väldigt sällan bara låtsasfickor.

En man, en besserwisser, vägrade in i det sista att erkänna.
Att hans kavaj faktiskt hade fickor.
"DET ÄR BARA LÅTSASFICKOR HALLÅ DE ÄR DÄR SOM PRYDNAD."
Ja det är sant han skrek för han blev så himla irriterad över att jag hävdade att jag hade rätt.

Meningen är.
Att när man köpt kavajen.
Så ska sömmen på fickan sprättas upp.

Detta gäller även på de allra flesta västar också.
Och den lilla lappen längst ner på ena ärmen.
Den ska sitta kvar på kostymen när den väl är köpt.
Ungefär lika mycket som prislappen och larmet ska sitta kvar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Näe? Seriöst....:)...det visste inte jag heller. Vad traumatiskt att man måste göra något med kläderna efter att man köpt dem. Varför sprättar dom inte upp fickorna från början?

Elinleticia
smuleliten.blogg.se

Anonym sa...

You go girl!

Anonym sa...

Håller med Joanna helt i detta! Vadå inte sprätta fickorna? De är ju sydda med en liten söm för att inte tappa form när de hänger i lager/butik. Vore det dekorationer skulle det bara vara en dekorationssöm och ingen ficka alls.
Basta. Skall det behövas instruktionslappar i kavajerna? Jag bara undrar!

Joanna sa...

haha elinleticia är det sant?
jag måste nog sluta skratta åt de som missförstått saken, ni verkar vara så många.
ja visst, VISSA fickor är ju faktiskt bara dekoration, men tittar man noga så bör vilken vettig människa som helst upptäcka när det är en söm som ska sprättas.

i nästa första maj-tåg kanske vi kan ha en gemensam liten klunga med plakat.
"sprätta sömmen!"
eller?

Joanna sa...

ja just det.
elinleticia, som svar på din fråga.
läs hasses kommentar.
det har med formen att göra.

Anonym sa...

Hasse! Tack! För att du klargör det uppenbara. Att fickorna är igensydda för att folk inte ska köra när sina nävar i dem när de provas i butiken, att de är igensydda för att de inte ska tappa formen redan innan de lämnat butik.

Och Joanna. Jag tycker nog att frågan om lappen på kavajärmen är värd ett eget inlägg. Ty männen där ute tycks vara många som tror att lilla lappen skall sitta kvar. Vilket är så inte ok.