2011/01/04

Om en gammal favorit.


Jag i några favoritkläder framför en annan favorit: tåg.
Vad är det i allt det stora och hårda och tunga.
Och när de är igång även det bullriga.
Som tilltalar mig så?

Jag har vuxit upp med en järnväg vid tomtens slut.
Inlandsbanan med orangeröda rälsbussar och några godståg och enstaka gånger tåg för militärövning.
Är det barndomsminnet som gör att jag gillar ljuden och lukten av tåg?
Eller är det något helt annat?

Kappan jag fått ärva efter en kompis mormor.
Kaninöronen och baskern och de mjuka läderskorna och den stora väskan i gammal militär på 91:an Karlsson-vis.
Fast kaninöronen är ju inga kaninöron det är bara jag som kallar den det.
Halsduken.

2 kommentarer:

Fröken K sa...

Du har så rätt, jag har aldrig tänkt på det, men gamla tåg är tunga och vackra.

Joanna sa...

det kanske är styrkan och tyngden som gör dem lite extra vackra?
för att de är så starka och orubbliga.