2011/01/31

Om en hemmadag och en strålande dag.




Jag stannar hemma.
Mer knip i magen så där så att jag kallsvettas.
Och illamående som gör mig nervös.

Men det är en strålande dag en sån där dag när man.
Eller jag.
Vill sitta ute på en spark mot husväggen och höra snön droppa från taken.
Och fåglar runt fågelbordet och Piteå-tidningen nyss inhämtad från brevlådan.
Det är en sån där dag där allt blir svart när man går in.
För att solen lyser så starkt utomhus.
Utomhus där man.
Eller jag.
Helst är.

Hemma behöver vi städa det känner jag alltid och det ger mig alltid lite frustration.
Eftersom jag inte orkar städa eftersom jag alltid bara ligger i soffan.
Och tänker hur luftigt och lätt allt hade känts.
Bara vi haft lite mindre skrot i hörnen.
Lite färre kläder i skåpen.
Och varje sak i klädkammaren hade sin givna och rymliga plats och inte som det är nu.
Fara för liv och lem att ens få ut torkställningen och vill man få in bilbarnstolen och strykbrädan.
Får man.
Eller fortfarande jag.
Stålsätta mig för att inte vredesutbrotten ska gå överstyr.

Går det hyra in röjhjälp?
Som städhjälp fast de rensar ut i lådor och skåp och sorterar och organiserar.
Och går det att hyra in dem för gratis?

6 kommentarer:

Ulrika sa...

Bra val att stanna hemma, tycker jag! Känner faktiskt en som anlitade något arbetslag som röjde ur hennes gamla ladugård inför att hon skulle bygga om den till ett inrett utrymme. Det var verkligen en röjning! Annars känner jag också igen den där faran i att öppna klädkammaren... Är alltid livrädd att få strykjärnet i huvudet! Herregud, då dör man väl? Och på golvet därinne snubblar jag bl a på en råsaftcentrifug...

Lisa sa...

åh vad tjusiga bilder. krya på dig och ha en bra dag.

Sophie sa...

krya på dig min vän. kolla in din header på min blogg.de blev döfint. kraM

Anonym sa...

Det är tyvärr riktigt kallt ute idag så försök att njut av din innedag. Hoppas att magontet gått över.
/Anna

fröken lila sa...

om du finner ett röjhjälp kan du gärna ge adressen vidare hit. vi ska flytta till ett annat land och jag vet knappt vart huvudet mitt stár, och helst vill jag bara ligga och sova i ett halvt ár. ingen aning hur jag ska klara av att packa och städa i bara 2 mánader. och jobba vid sidan av ocksá.

Joanna sa...

tack ulrika,
det känns alltid lite mer legitimt när någon ok:at det.
vår klädkammare rymmer även en pulka, en blompiedestal samt en synth från 80-talet.
men en råsaftcentrifug klår det inte.

lisa,
tack snälla du.

sophie,
tack.
och fint!
det var precis en sytråd jag tänkte på och att det passar dig.
kram.

anna,
det låter skönt att höra.
så att jag inte missar något.
men det får gärna droppa på så att jag kommer ut till lite mindre vinter.

fröken lila,
så ni ska flytta?
till vilket land då?
jag förstår precis den tunga känslan och oförmågan att veta var man ska börja eftersom precis allt måste göras.
lycka till.