2008/05/30

Om kragen och den goda.

Jag har en löskrage.
Det är som ett lösskägg fast i kragform.
Man kan ta både på och av, den är från Noa Noa.

I min löskrage kan jag nära vissa av gävlebornas tro.
På krogen att jag är en laestadian.
Eller i alla fall en som tycker att livet ska levas i uppförsbacke och sällan skrattar och bara ber till gud.
För att jag hade pärlhalsband och långa ärmar på mig på Bilagan en gång.
Det är sant hon sa så.


Och så kan jag visa mitt ärr under hakan och komma med dagens visdom:
Ungar, gör som pappa säger och lägg aldrig två bildäck på varandra du kan halka i gruset.
Jag var tvungen att testa om det han sa verkligen kunde stämma.
Och halkade i gruset.
Och slog hakan på en sån där storskruv i mitten av däcket jag tror jag var sex år, jag fick hålla ihop hakan när jag skrattade så att inte såret sprack upp ännu mer.

Inga kommentarer: