2008/06/26

Om guld, i halsband och i ramar.

I mellandagarna i vintras.
Köpte jag ett vackert halsband på rea.

Långt är det, med en minikotte? Kanske det är en minikotte jag väljer att se det så.
Nu har jag haft det några dagar runt halsen.
Lindat två varv och av det lilla trycket får jag huvudvärk vad är det för fel på mig och varför är jag så himla överkänslig för saker på halsen?

Bilderna i ramarna på sideboarden i vardagsrummet.
Är till vänster av en fotograf men typiskt nog har jag glömt vem.
Och till höger på mig i Köpenhamns centralstation vi skulle just åka ut till Louisiana.

Ni vet väl varför det heter just Louisiana?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Joanna!
Minns bilderna från när vi firade Markus hemma hos er. Fotografen heter Diane Arbus. Hon tog ganska speciella bilder, mest människor. Tog livet av sig, tyvärr...

Joanna sa...

ja just det så var det!
tack jessika.

för jag kommer ihåg artikeln från vilken bilderna är utrivna.
det handlade ju om hon och hennes liv.

fröken lila sa...

Louisiana? och jag som trodde att det hette Christiania..

Joanna sa...

det heter christiania.
och louisiana.

men det är två helt olika platser.

Ida sa...

nej jag vet faktiskt inte

Anonym sa...

fröken, fröken -jag kan jag kan-louis.... efter makan som fick plejset i gåva av maken, eller nåt sånt...typ

tänk en sån gåva!
/annan

Joanna sa...

nej nej men nästan rätt.
han som grundade louisiana hade varit gift tre gånger.
alla gånger med en kvinna som hette louise.
fiffigt att ta samma namn.
så man slipper pinsamma felsägelser och behöva lära sig nåt nytt.

Ida sa...

oh allmänbildning. fastän jag glömde bort o sen flera dagar senare alltså just nu mitt i natten kom på att jag ju faktiskt inte kollade vad som skrivits efter att jag sagt att jag inte visste.