2009/10/23

Om modereportaget.


Foto: Pernilla Wahlman, Arbetarbladet


Tillbaka till 80-talet

Jag gjorde ett modereportage.
Ett ihopplock av 80-talssaker från tre olika vinklar.

Vi hade en fin diskussion om hur 80-talet inte längre tilltalar somliga.
Och att det kan ha att göra med vilken ålder man var.
På 80-talet.

Själv var jag 2-12 år, och där på slutet precis på gränsen till att vilja vara vuxen.
Och såg alla 80-talsbrudar på högstadiet med spretluggar och nitbälten och avklippta neonfärgade handskar.
Medan Annika och Fortfarande lycklig var äldre.
Var de där med spretluggarna och inte vill ha tillbaka det de vurmar mer för slutet av 70-talet (igen går det bra att applicera vår teori om ålder).

Frågan är då.
Kommer jag att ha svårt för 90-talet det är ju sannerligen här igen.
Peaceörhängen runda små glasögon pösiga blekta jeans hårt åtdragna i midjan.
Och är det därför vissa modebloggare i och med sin ålder vurmar lite extra för det årtiondet?

1 kommentar:

malin sa...

Jag var 6-16 på 80-talet, och jag måste erkänna att jag har svårt för en del av det som kommer tillbaka. Jag gillar musiken och filmerna, men mycket av modet och inredningen, för att inte säga make-up, hår och färger, får gärna glömmas bort lite. Däremot är jag väldigt svag för 70-talet, det känns nostalgiskt och tryggt, och framför allt himla snyggt...