2011/02/16

Om en lampa från mormor och en svår vägg.


När sakerna från mormor delades upp.
Förvånades jag över att vissa saker tillföll mig.
Att inte alla stod och slet i dem och sa att det var deras bästa koppling till mormor.
Lite naivt hade det undgått mig i alla dessa år att vår relation till mormor varit olika.

Min mamma och hennes syskon hade så klart inte samma känslor inför saker som mormor hade när jag var liten.
Eftersom hon inte haft dem när de var små.

Jag kommer inte ihåg mormor tack vare alla ägodelar jag ärvt efter henne.
Men det känns lite tryggare att ha dem här jag känner henne lite mer närvarande.
När hon nu är så långt borta.
Varje gång jag tänder lampan i hallen tänker jag på henne varje gång jag ser tavlorna ovanför datorn tänker jag på henne.
Och varje gång jag smörjer in mig med Oil of Olay tänker jag på hennes mjuka kinder som dallrade när hon skrattade.
Och som var så fint fräkniga och hur hon förde händerna när hon smorde in sig med Oil of Olay.
Det får henne att kännas lite mer.


Och väggarna i sovrummet då.
Hur gör man för att vinna över dem?
Säger att jag visst ville ha mina speglar lutade mot den och att det ger ett mer spontant utseende som jag önskade.
Inte låtsas om det misslyckade hålet som inte gjorde något annat än böjde borren till oigenkännlighet.
Om jag låtsas att jag vunnit, har jag vunnit då?

4 kommentarer:

TuvaMinnaLinn Vintage (a love story) sa...

Jag har alltid mynt i fickan att ge till de som spelar dragspel på gatan eller i tunnebanan, min farfar spelade dragspel så varje gång jag hör ett så är det som att han vore där.
Det är så dyrbart med sådana minnen, för de får en att le på ätt särskilt sätt.

Kristina sa...

...det vete f*n. Men jag tycker att spegelns placering är snygg och bra. Liggande. Och att det reflekterar allt silver. Extra poäng för det.

amanda löwenberg sa...

Så vackert skrivet.

Joanna sa...

tuva minna,
så fint.
dragspel är härligt jag önskar jag kunde spela det.
och jag tänker ofta att jag måste ta ut pengar, så att jag kan köpa en situtation sthlm lite oftare, eller skänka några mynt så där som du gör.
men jag har alltid tomt i plånboken bara en massa kort och kvitton.

kristina,
jo det är fint med liggande speglar.
och jag gillar så klart mängden av silverstakar jag får genom det, vore finare om det var gamla vackra silverljusstakar istället för tre från ikea och en från någon annanstans nytt.

amanda,
tack.