2011/02/18

Om vår fina barnvagn.



När Clara skulle välja barnvagn var det så många som avrådde henne från en gammal vagn.
Att jag var tvungen att berätta min åsikt.
Min åsikt och framför allt min erfarenhet.

Många hävdar att de gamla vagnarna är så farliga i säkerhetssynpunkt.
Och att de nya vagnarna är så säkra de kan vara för ditt barn.
Men faktiskt så har en kollega till mig berättat om ett konsumentest hon gjorde en gång.
För en av Sveriges största föräldra/barntidningar.
Och där kom de fram till att de nyare vagnarna hade så många fler klämrisker än de gamla.
Även om de gamla också har det.
Ingen vagn kan vara 100 % säker man måste hålla koll själv också.

Vi köpte den av en trevlig kvinna i Malmö.
Jag gillade henne efter bara några korta ord i mejl.
En liggdel och en sittdel till ett väldigt bra underrede med stora och smala hjul som skurit som en kniv i varmt smör.
Genom snömassorna på vintern.
Den är skön att köra och svajar lagom för Torsten att vyssjas till sömns i.

När vi åker upp till Norrbotten har vi lånat en avställd vagn.
Den är nyare och väldigt lätt.
Så lätt att det nästan känns som att den ska flyga iväg.
Och det har varit betydligt svårare att köra den i snö.

Men är man inte den typen som gillar gamla saker.
Ska man så klart inte ha gamla saker.
Jag hoppas bara att folk väljer vagn efter vad deras hjärta säger och smak tycker.
Inte efter vad de blir skrämda till att välja.


PS.
Jag hoppas på att få fler barn som kan åka i den här vagnen men just nu vill vi ha en lite mindre.
En som jag har förstått kallas sulky.
För att Torsten inte längre behöver sova i vagnen och en sulky är lite smalare att ha i rulltrappor och tunnelbana och till dagis.
Några tips på till salu?
Exempelbilder på vad jag hade tänkt mig:
Kanske en gul.
Eller en röd.
Eller varför inte randig?

10 kommentarer:

Anna sa...

Chassitypen på gula och röda vagnarna har större klämrisk än den randiga enligt folk som haft båda sorterna. Den lite nyare randiga blir dessutom mindre ihopfälld vilket också kan vara en fördel. Fast de äldre vagnarna är finare. Ifall ni hittar en sulky med trasig klädsel är det rätt lätt att sy ny, det har jag gjort. Jag köpte en vagn på annons för 80 kronor, putsade bort rosten med svinto och sydde ny klädsel. Fast original är ju alltid roligast! De brukar finnas på Blocket då och då.

Joanna sa...

tack anna.
jag tittar på blocket med jämna mellanrum och har gjort så sedan i somras.
har bara sett två av den typ jag önskar, och det var sådana hutlösa priser att jag inte ville köpa.

Alex sa...

Mitt tips, förlåt om jag lägger mig i, är ändå att ha en vagn som man kan sova i. Annars blir fastnar man hemma när man väl är ledig och ungen fortfarande behöver sova en stund på dagen. Och det är ju egentligen i samma veva som dom inte längre sover på dagen som dom inte längre behöver vagnen på samma sätt. Och det finns ju såna där vagnar ni funderar på som har liggläge.

Joanna sa...

du får gärna lägga dig i, amo.
det är det jag ber om.

visst vill vi ha liggläge, det är nu vi tänker använda den och han sover ofta en stund mitt på dagen fortfarande.
jag tänkte mer att hans dagar inte består till hälften av sömn så att han behöver vara inbäddad och skyddad och lite privat så som det var i början av hans liv.

Anonym sa...

De äldre barnvagnarna var stadiga och stabila (det är ungefär som med gamla cyklar). De var gjorda för att användas av hel syskonskara - och vilken härlig form & design! Har man tur att hitta en vagn i fint skick så är det den bästa vagnen att rulla, förutom att de kan vara sådana vrålåk, så de är inte ngt man bara fäller i hop och stoppar in i en bil i ett huj. Till mina barn som nu är vuxna, hade jag vagnar som då var både 30 och 40 år gamla. Jag har skapat en hel kategori (länk) där jag hyllar de gamla vagnarna:
http://nittonhundrasextiofyra.blogg.se/category/gamla-barnvagnar.html

Käthe sa...

Jättefint med gamla vagnar! :) Vet du om tvillingvagnar också funkar som äldre? Tänker mest om de kanske inte är så smidiga att svänga med.

Joanna sa...

länken gav mig ha-begär och stor kärlek.
visst är de stadiga som gamla cyklar, många nya håller säkert för några syskon, men väldigt många fler ser ut att braka ihop utan galleriornas släta golv.

det med att fälla ihop i bil är ett argument många lägger fram för varför man inte ska ha en gammal vagn – att det är så tungt och krångligt med i- och urpackningarna i bilen.
men eftersom vi inte har en bil utan bara transporterar torsten med lokaltrafik och promenad kändes det som att de få gångerna vi behövde packa ihop och lyfta den ändå var värt allt.

käthe,
det är verkligen det.
jag förvånas över att det inte tagits fram mer i nyproduktion i den gamla stilen.
men det kanske kommer.

jag har ingen erfarenhet av tvillingvagnar.
och har inte sett äldre än från 80-talet.
men de är nog inte svårare än singelvagnarna att svänga.
men jag vet som sagt inte.

Anna sa...

Nu ger jag kommentarer till kommentarerna men jag kan inte låta bli när det handlar om vagnar.

Vi hade en ganska ny vagn en period och den var tyngre och svårare att fälla ihop för att stoppa in i bilen än de 70- och tidiga 80-talsvagnar vi haft i övrigt.

Berra har sovit bra i sulky utan liggläge sedan han var 14 månader. Fast han hade suflett så det var lite mer ombonat. Till Harriet använder vi nu en Emmaljunga Kimi från tidigt 1980-tal (fina gröna sittvagnen är tillfälligt trasig). Den har liggläge och suflett men är liten och smidig på t-banan som en enklare sulky. Enfärgad ljusblå, helkromat chassi, i mitt tycke väldigt snygg men kanske inte er stil. Såna vagnar är ett tips. Lite mellanläge mellan sittvagn och sulky. Eller så låter ni det ta de månader det tar att hitta drömvagnen och då är Torsten tillräckligt stor för att sova bra sittandes.

Joanna sa...

anna,
en ny vagn som var tyngre!?
då faller ju den sista anledningen till att ha ny vagn.
(om det inte handlar om smaken som föredrar nytt alltså.)

vi fortsätter att hoppas på ett fynd.

Anna sa...

Hej Joanna!

Alla mina barn har legat i retrovagnar, och jag har bara gott att säga om dessa åk. Dock beställde jag en ny sittvagn från Brio, av modell "lånevagn", alltså en sådan med galonklädsel som finns till låns på ex. möbelvaruhus och i nöjesparker. Toppen! Den ser ut som gamla tiders sittvagnar (ung. som de du länkar till), men i nyskick. Inga plastdetaljer, omålat kromchassi och praktiskt taget outslitliga. Rekommenderas verkligen!

Anna