2008/07/04

Om Christian Lacroix, haute couture aw 2008-9.


Två delar i Lacroix-kollektionen.
Den här.
Som påminner mig om Ryssland.
De östra delarna av Ryssland, allra längst mot Mongoliet.

Vackra brodyrer och robusta linjer.
Jag känner att jag börjat vurma för Ryssland så fort jag hör någon bryta på ryska.
Applicerar jag genast en hel del egenskaper på personen i fråga.
Stolt, stark, varm och kärleksfull trots livets hårdhet.
Jag misstänker att det har med de senaste dokumentärerna jag sett samt boken Bön för Tjernobyl.
Som jag läste i vintras.

Men ja.
Lacroix var det.
Fina färger också.


Bilder från www.style.com.

2 kommentarer:

fröken lila sa...

jag ska áka till moskva nu i sommar. och vara där i en vecka. det ska bli sá spännande att uppleva. du anar inte.

Joanna sa...

åh. spännande. hoppas det blir allt du önskar.

jag var på väg till ryssland en gång.
med en musikgrupp jag var med i vi blev inbjudna att delta i någon slags festival.
men en världsvan ljudtekniker som jobbar över hela europa rådde oss.
att inte åka dit.
med våra instrument och väna ansikten så vi stannade snällt och lydigt hemma vi var blott 20 år.