2008/07/24

Om sexigheten.

Många gånger hör jag beskrivningen sexigt.
Gärna på program som Project Runway och det här nya programmet med frisörer.
Och i program där folk vill bli omgjorda de säger att de vill vara sofistikerade och sexiga.

Jag har så svårt att tänka så.
Att något är sexigt?
Det är vackert och om det är det på han jag älskar leder det ofta till att jag vill kyssa honom djupt och länge.
Och en kvinna kan vara vacker och röra sig graciöst.
Och vara smart och rolig och intressant.
Eller ja, det kan ju även en man vara.
Men sexig?

Så fort något ska vara sexigt blir det ju bara.
Fånigt.

Sexigt.
Till och med ordet tycker jag låter lite fånigt tror aldrig att jag använt det innerligt för att beskriva hur attraherande någon är.

1 kommentar:

Anonym sa...

ahmengud jag håller med. men jag tycker att man kan använda 'sexigt' som ett ord och som en komplimang eftersom det är ngt bra. däremot är något som är sexigt hos/på en person något helt annat (kanske) på en annan. eftersom sexighet/sex appeal inte inte INTE är bildskönt. precis som skönhet. i betraktarens ögon. en underarm. en krökning på överläppens amorbåge. medmera. dessutom tycker jag att det är svårt att se en bild, ett platt fenomen, att någon är sexuellt tilldragande. jag vill se personen i minst 3D innan jag kan avgöra detta. jag vill se hur han (en man då i mitt fall) för sig och pratar och hur han rör sig och hur han tittar sig omkring. tycker jag alltså. eftersom redigering tar bort så mycket kött och blod och lurar oss att tro att skönhet är bildskönt och slätt och blekt och vitt och mjukt med enorma ögon och pinn-armar.