2009/02/02

Om dagens lila och om ingefära.



Jag pendlar till Bollnäs nästan varje dag.
Bollnäs vann körslaget i lördags.
Deras färg var lila naturligtvis var jag tvungen att klä mig i lila.

Nej det var en slump men heja Bollnäs! jag tycker faktiskt att de var.
Den bästa av körerna.

Min något skeptiska min kommer sig av.
Mitt något skeptiska mående.
Tack alla för era fina tips, de flesta verkar tro på ingefära.
Men det jag undrar är:
Hämmar det illamåendet medan man äter det?
Eller för en hel tid framåt, efter att man ätit det?

För är det det första spelar det ingen roll.
Allt jag äter hämmar illamåendet medan jag äter det.
Är det det senare.
Lägger jag benen på ryggen och handlar upp hela Gävles förråd.
Av ingefära.

Blus second hand
Kofta Noa Noa
Kjol Indiska
Brosch second hand.

6 kommentarer:

Lillgull sa...

Hoppas det blir bra med ingefära!
Efter att ha havs-seglat en del, bland annat några ganska jobbiga Gotland runt så vet jag att sjösjuka illamående iallafall går att stävja genom att vara uppe på däck i friska luften, o hela tiden mumsa på nånting litet och milt såsom kex, skorpor, riskakor...
Kanske gäller det ingefära också?

Anonym sa...

"Sea-Band är ett akupressurarmband mot/lindrar illamående vid graviditet och åksjuka. Armbandets funktion bygger på tryck mot akupressurpunkten P6."
Finns på apoteket och har hjälpt mig jätte mycket med min fruktansvärda åksjuka.

Joanna sa...

tack för tipset anonym.
jag har hört det, från läsare och jag vet att min syster provade det vid en av hennes graviditeter.
har försökt själv men det hjälper mig inte.
äta vindruvor hjälper, men bara under tiden jag faktiskt har dem i munnen.
samma med andra lite friska syrliga saker, ungefär som din mamma lillgull.
halstabletter av olika slag hjälper också.
men som sagt, allt alltid bara under det faktiska ätandet.
inget långsiktigt.

men snart är det över snart är det över.
det måste man påminna sig om.
om inte tidigare så i alla fall till augusti.

B-b-b-etty sa...

jag kör på seaband mot min jobbiga åksjuka och dom funkar faktiskt ganska bra. plus att jag ser till att alltid ha en banan eller två med mig. dom funkar väldigt bra!

Joanna sa...

betty lou, jag lider också av åksjuka men för mig har de där banden aldrig fungerat.
däremot har tabletter funkat men inte nu, för detta.
bananer ger mig sprängande huvudvärk, jag äter dem ibland ändå för när blodsockret är jämnt håller sig illamåendet mer på en konstant molande nivå.
inte lugna dalar och stormiga toppar.
fast ibland blir det så ändå hur duktig jag än är med ätandet.

Julia sa...

Prova illgröna äpplen! Hade inte överlevt mina tre gaviditeter utan dem! Vilken fin blogg du har...Du skriver fint och ser väldigt fin ut på bilderna. /Julia