2009/02/27

Om strumpbyxor - den stora utmaningen.

Snälla någon säg var jag kan köpa strumpbyxor till gravidmagen.

Hela marknaden tycks tro att de enda gravida som kan tänka sig använda strumpbyxor är de.
Som genom jobbet måste gå i strikta dräkter med korta kontorskjolar.
Och inte får använda andra färger än svart och hudfärgat.

Leggings går också bra.
Hela min garderob består av kjolar och klänningar.
Jag byter strumpbyxor lika ofta som jag byter trosor.
Fatta att jag är i stort behov nu.

Dessutom klarar jag inte av att ha dem under magen.
Inte före graviditeten inte under den heller.
Allt ska gå att dras upp så högt som möjligt, gärna till strax under öronen.

Jag fick fina tips på ett tidigare desperat strumpbyxeutrop.
Hittar dock inga leggings för gravida på H&M i Gävle kanske är jag bara dålig på att söka.
Vända strumpbyxorna funkade inte heller så bra, även om jag ska ge det en till chans.

Ge mig en hemsida med strumpbyxor i alla möjliga färger och mönster och jag ska sluta tjata om strumpbyxor.


15 kommentarer:

Joanna K sa...

Joanna,
jag har varken varit eller är gravid, så egentligen vet jag ingenting om gravidstrumpbyxebekymmer. Men du kan kolla på http://www.legwear.dk, en dansk hemsida full med färgglada strumbyxor. Visserligen bara några för gravidmagar, men en hel del för "storpiger". Gratis frakt dessutom.

Hoppas du hittar passande strumpbyxor snart för du klär så fint i dina underbara klänningar!

//en annan Joanna

Joanna sa...

tack för tipset joanna!
fin sida, jag får svårt att hålla mig från att beställa allt trots att jag vet att det inte räcker över magen.

gravid-utbudet var som vanligt bara svart och beiget.
underligt det där.

men det fanns några fina färgglada det kan funka om jag beställer största storleken.

Anonym sa...

www.lindex.se

ibland måste du helt enkelt glömma bort strävan bort från commonpeople. lindex har gravidstrumpor som passar och som håller, omän i tristafärger (läs:svart).

hm var när jag behövde det sist (dvs drygt 2 åpr sedan) vare sig bra på gravidtrosor, gravidstrumpor eller amningsbehåar. lindex var bäst, även i jfr med twilfits utbud här i stan. och definitivt det mest ekonomiska.

Joanna sa...

syster,
om du bara visste hur common jag faktiskt är.
de gravidunderkläder jag köpt har inhandlats på:
åhléns
lindex

jag har försökt hitta på h&m men finner inga gravidstrumpbyxor alls.
och svart och hudfärgat vet jag ju att det finns.
det är det andra jag vill åt.

Sophie sa...

inte kan jag hjälpa dig heller... :( önskar jag kunde. det är ju förbannat underligt det här. kanske ska vi skriva till alla kedjorna och fråga vad de tycker vi gravid ska gömma oss under för sten till vi 'bakat' klart..........

Anonym sa...

kanske polarn o. pyret kan ha... men den butiken finns kanske inte i alla städer... hmmm... svårt

Josefin sa...

Du, jag vet precis vad du menar!! Jag fattar inte för det borde ju vara så himla uppenbart att man vill gå i strumpbyxor. Mjukt och skönt och så kan man ha olika lediga klänningar till. Kan absolut inte gå i jeans.
Jag hade precis samma undran när jag var gravid med tvåan. Köpte ett par leggings på indiska (för där har de ganska generösa storlekar) i stor storlek och det funkade bra. Sen vet jag att jag köpte ett par supersköna gravidstrumpbyxor på H&M i Umeå med ettan, men nu när jag ville ha igen så hade de inga. Har inga bra tips. Men
En bra affärsidé någon?!!
Lycka till Joanna.

Joanna sa...

alma,
visst är det skumt.
och visst har jag funderat på det tidigare, eftersom jag hört från många hur dåligt utbudet är på gravidkläder.
och jag själv gjorde ett gravidmodereportage en gång.
men det här är ju helt skrattretande.
jag tänker att man väl hellre har tjocka strumpbyxor i åtminstone brunt istället för fjärilstunna strumpbyxor i hudfärgat.
men svart och hudfärgat i 40 den, det är tydligen vår lott.

anonym,
pop finns i gävle, kanske jag skulle ta och kolla.

josefin,
affärsidé exakt!
klänning känns som det ultimata gravidplagget (fast jag tycker ju klänning är det ultimata plagget punkt).
så varför inget större utbud?
leggings kan jag också godta men problemet kvarstår ju.
magen! det är magen som måste få plats.
hallå affärerna jag har inte hälar som ökar fem gånger deras storlek.
jag måste ha över magen!

vi åker till stockholm i helgen, jag ska byta ut mina sedvanliga second hand- och fika-rundor med envis gravidstrumpejakt.
jag behöver alla lyckönskningar jag kan få, misstänker jag.

Josefin sa...

igen.
bra, i stockholm har de säkert.
vill bara säga att jag drog upp leggingsen över magen. det funkade bra. fram till födelsen. och min mage var ändå gigantisk.annars kan man köpa mjuka trikåer och sy fast i linningen som man drar upp. det är rätt skönt.

Vildängel sa...

Ojojoj, ja de där problemen har jag också haft...
Det jag kom på i nöden var att man kan vända strumpbyxorna (i stor storlek) bak och fram så den stora magen får rumpans plats. Funkar rätt bra faktiskt om man tar strumpbyxor utan häl.
Annars har jag aldrig hittat annat än svarta.
Lycka till!

Anna sa...

Vildangels tips om stora strumpbyxor bakochfram har min kompis kort pa flera ganger - sjalv holla jag mig till svarta, och sa hade Lindex ett par roda da som jag anvande hur mycket som helst!

Anna sa...

Ett annat tips - Johanna Vikman var redo att sy ett par gravidleggings at mig i valfri farg nar jag var gravid senast (men till slut nojde jag mig med hennes lackleggings i omammavariant och det funkade alldeles utmarkt (och jag ar anda en san dar som gar upp 25-30 kilo nar jag ar gravid)
www.johannavikman.se

Joanna sa...

anna,
jag har fått det tipset några gånger.
varför har jag fortfarande inte provat?

måste nog hitta tillräckligt stora strumpbyxor innan, annars vet jag inte hur baken ska få plats.
och se till att de är nya så jag slipper knäna som bildas direkt på mina jag är helallergisk mot att ha saker åt fel håll om jag märker att de ska vara åt ett annat.
köper jag nya kan jag tvinga in dem i bakåfram-läge på en gång kanske.

tack för tipset, det där med johanna vikman lät ju intressant.

Unknown sa...

La Redoute har mammaleggins i färgerna grått och mullvad. Inte några färgklickar men nåt annat än svart iallafall!

Unknown sa...

Hittade den här butiken i Stockholm som verkade ha både blå och lila gravidstrumpbyxor: http://www.formes.se/boutiques.htm