2009/02/16

Om en kråskrage och om min lillebror.




Jag har två fina kråskragar från Noa Noa.
En i vitt och en i svart av någon anledning har jag nästan aldrig använt dem.

I dag fyller min lillebror år.
När han var fyra fem år brukade han krypa ner i min säng när det var helgmorgon.
Och sova sista timmen hos mig.
Eller ligga och småprata innan vi klev upp.

En gång sa han med förnärmad röst, nästan som att jag gått bakom ryggen på honom.
"Dina ben sticks ju"
Och sen kom han aldrig mer till min säng på morgonen.

Han är fin, han spelar klassisk gitarr.
För några år sedan var han även riktigt duktig på ishockey, spelade i division två (heter det så?) med män tio år äldre än honom.
Han blev värvad av den klubben när han flyttade hemifrån, det var när han började gymnasiet.
När han var ännu yngre spelade han i TV-pucken (heter det så?).
Och när han var riktigt liten brukade han stå och dansa på isen till musiken i väntan på nedsläpp.
Vickade lite tjusigt på rumpan, svängde med klubban och svajade med skridskorna i takt till musiken.

Men nu spelar han alltså bara klassisk gitarr.
På Kungliga musikhögskolan spelar han han övar nästan jämt och gör han inte det har han lektion eller sjunger.
Det är omöjligt att få tag på honom om dagarna i alla fall.
Men grattis Joppe, jag ska försöka ringa några gånger till.

5 kommentarer:

Maria sa...

Vilken kärleksförklaring till lillebror, fint!

iLLi sa...

Och min lillebror fyller år idag. Jag minns aå väl att Joppe fyller år den 16:e... Han hade nämligen samma födelsedag som mormor!
Och så fyllde ju Anton år dagen efter!

(dessutom fyllde "lilla" Jens 19 år den 11... shit vad tiden går fort!)

Kram

Joanna sa...

lilljens nitton!?
aldrig i livet att han gör, jag minns ju så tydligt hans gulhet när han kom hem från bb.
av alla morötter inger åt under graviditeten.

jag har en svägerska som fyller år i dag också.
som anton.
men att joppe fyllde samma dag som din mormor, det kom jag faktiskt inte ihåg.

kramkram.

Joanna sa...

och förresten maria.
om du kände min lillebror.
du skulle du förstå att ingen kärleksförklaring var nog.
han är så fin så fin.

Anonym sa...

var jens gul av morötter? inte av billirubin? då måste hon ha vräkt i sig många morötter... jag har nog träffta jens en enda gång efter det att han kom hem från bb och då var han väl ...fyra kanske? herreGUD så gammal jag är.

jag fick tag i jakob när han satt och spelade. om han klämde nog hårt runt telefonen så kunde jag höra vad han sa. arvid blev gudens arg för att han inte fick prata (han gillar att prata i telefonen nuförtiden) men det gick ju inte eftersom jakob antagligen fick kramp i handen. och så kommer han när jessika kommer hit nästa helg! otroligt roligt och de bor hos oss fredag till lördag: jippi!