2010/08/16

Om en lycka man måste få tala om.




Hej men nej.
Jag är inte gravid.

Däremot är Underbaraclara det och jag läste just en sådan förfärande sak.
Att vissa av hennes läsare blir ledsna av att läsa.
Om Claras graviditet.
Eller över att hon berättar hur otålig hon är.
Precis som jag tyckte även hon att i vecka 6 kunde det vara färdigt.
Jag fattade inte alls hur jag skulle ha tålamod att vänta i nio månader.

Jag förstår att sådant måste svida djupt in i själen för sådana som kämpat.
Och kämpar.
Hela tiden och aldrig blir gravid.
Jag kan inte alls föreställa mig hur det är men jag fattar att det måste vara.
Höjden av sorg och höjden av frustration.

Men att inte låta andra få skriva om det?
Även när det är gnäll.
Man måste få gnälla över sin situation ibland även de barnlösa kan ju avundas.
Av någon som till exempel fått hela sin familj mördad i ett krig.
Då kanske en sån person känner svid djupt in i själen och tänker att ja.
Men ni har ju iaf varandra.
Eller liknande.
Vem har det värst i världen vem är den enda person som annars skulle ha rätt att klaga?

Är saker jobbiga får man själv försöka att undvika dem.
Resten av världen kan inte gå på tå.
Inte för någon (inte ens för mig när jag för en stund sedan skulle skruva upp gardinstänger och skrek att jag hatade hela lägenheten).


Mina kläder som jag kunde använda även när jag var gravid:
klänning från H&M,
klänning och jacka och handskar från loppis,
klänning från H&M och tunn boleroliknande sak med fjärilsvingar från loppis.

4 kommentarer:

amanda löwenberg sa...

Åh så fina gravidkläder! Jag läste också på Underbaraclaras blogg, jag tycker att hon ska få vara glad och gnälla lite! Det är ju ur hennes perspektiv hon skriver!

lisa sa...

vackra bilder och jag håller med dig!

Denise sa...

Jeg synes at du absolutt har rett.
Og selv om man føler at man er misunnelig så skulle man være bevisst over at det ikke er de andres skyld.

Så fint at du er tilbake, Joanna!

Joanna sa...

MEN HÄR HAR JAG VISST GLÖMT SVARA jag ber så hemskt mkt om ursäkt.

amanda,
tack!
visst är det konstigt att inte få gnälla på sin egen blogg?
väldigt många verkar tro att de betalar henne för någon slags fell good-tjänst.

luna d,
fint!
det ska jag göra, eller jag menar det är väl antagligen för sent men jag ska kolla din blogg.

lisa,
visst är det knäppt.

denise,
vad roligt!
att du gillar att jag är tillbaka.
det är så oerhört småaktigt att säga till någon att de inte ska gnälla.
iaf i det där sammanhanget, när det inte är en nära vän som bara gnäller utan någon hejd.
nåja.