2010/12/05

(Dag 24) Om det som får mig att gråta.



Vacker musik.
Hjältedåd.
När en människa hjälper en annan människa någon de aldrig förr sett men impulsen är att rädda liv.
Små handlingar som sker för att rädda.
Hur människan hjälper varandra i svåra stunder till exempel krig eller väderkatastrofer.
När barn föds när människor älskar varandra och försöker hålla ett tal om och till.
Sin älskling.

När jag läste i Vi föräldrar om de nyblivna föräldrarna och någon dag efter hemkomsten från BB börjar hon skrika.
Och dör.
För att ett blodkärl har brustit i hjärnan och han blir ensam kvar med barnet.
Med bäbislyckan som blir tung utan mamman vid sin sida.
Då kunde jag inte läsa klart och var tvungen att smita in på toaletten.
För jag var på jobbet.
Och torka tårarna och hulka klart.

När jag gav presenter till min väns nyfödda barn och jag hade skrivit ett brev och hennes make läste brevet.
Då fick jag tårar i ögonen jag harklade bort det och prasslade undan presentpappret.
Och hon.
Hon visste att hon skulle göra samma för hon ville inte ens läsa det.
Då och där.
När vi var kvar.

Och blotta tanken.
På att jag ska sjunga en låt till hennes barn det får mig att vilja tjuta.

5 kommentarer:

Titti sa...

Jag börjar gråta bara av ditt inlägg. Vad säger det om mig? Och inlägget?

Johanna sa...

Vad ironiskt att läsa föregående kommentar. För jag skulle skriva:

Bara att läsa det här och leva mig in får en tår att rinna ner för min kind. Och jag har inte ens barn. Jag är så blödig, och värre lär det ju bli.

Lisa sa...

fint!

AVEhnqvist sa...

Alltid lika fina ord. Vi har samma gråt.

Och vacker spetsjacka!
så passande eftersom jag äntligen har en blogg där jag har ett förslag till dig...
haha

(jag tänkte vem gillar volanger,krås och kombinationen blått och rosa lika mycket som jag....)

Joanna sa...

titti det kanske säger dig att du är som jag?

johanna, du får förbereda dig på floder av känslor.

lisa,
tack!

ave,
volanger blått rosa OCH PLISSERAT jag säger att du måste ha den.
jag skulle gärna ha den själv.

(underbart att du har blogg nu.)