2010/04/08

Om Annika och om ny kunskap.

Annika tyckte det var nog med fina prylar och mysiga vrår.
Hon ville se kläder.
Och vem är väl jag att neka henne det.



Så här får du lite klädbilder, kära Annika.

Det finns några orsaker till varför det blivit färre klädinlägg.
Det har inte bara att göra med att jag inte trivs i mig själv, att jag inte ryms i det jag vill ha.
Och därför i stort sett har haft samma svarta klänning sedan Torsten föddes.
En stor del är det.
Jag ska inte ljuga.

Men en annan orsak är att det varit för mkt saker i hemmet.
Kartonger i hörn och högar överallt jag har helt enkelt inte kunnat skapa de lugna bilder.
Med bara plaggen i fokus.
Så som jag vill ha det.

Och en sista orsak är.
Att jag inte funnit någon bra fotoplats i nya hemmet.
Där ljuset är bra och där kameran kan ställas hallå orka stativ säger jag likt en fjortonåring.
Eller för den delen hunnit innan det blivit mörkt mina dagar är ju lite längre nu än vad de varit tidigare.
Under bloggens levnad.

Så där har ni det.
En hög av ursäkter.
Men klänningen köpte jag i Bollnäs på Kupan när jag var svinigt gravid.
Den stank otroligt med svett kunde inte ha den liggandes inomhus för lukten spred sig.
I hela lägenheten.
Men nu luktar den inte nu ska jag bara känna mig bekväm i den.
Ärmarna är en aning snäva.

Halsbanden är loppis det korta och H&M det långa.
Och det nåt så oerhört stora hålet på min stortå.
Kom av en lång promenad med vårgrus i skorna.

PS.
Vårt hem luktar saltgurka nu en stor burk med detsamma åkte i golvet alldeles nyss.

PPS.
Den nya kunskapen:
Jag har först efter fyra års bloggande.
Upptäckt knappen "lägg till en bild" när man ska föra över bilder.
Så att man slipper göra den där proceduren med att klicka på överföra-bild-bilden och leta rätt bildmapp och sedan trycka "överför" och göra så.
För varje bild det är jobbigt när man har många.

Så det har jag alltså upptäckt nu fyra år senare.
Fyra år av irritation över att just en sån knapp borde finnas.
Herreminje så jag håller på.

9 kommentarer:

Ulrika sa...

Men vaddå? Vad är det för smart knapp? Jag använder en sån knapp "Lägg till bild". Det är ganska omständligt tycker jag... Men man kan också välja att ställa in ett modernare redigeringsprogram, men då blev det inte lika fina marginaler, tycker jag. Men så sjukt mycket smidigare att lägga in bilder...

Gina Americana sa...

I also have a Torsten. He's 4. Nice to see such a good boy's name elsewhere. Wise parents are we to give a solid name! BTW, love the blog!

fröken lila sa...

vilken knapp vilken knapp vilken knapp? det láter smart, sá dela gärna med dig av lite mer detaljer, kanske till och med en screenshot? dá blir jag mkt glad!

Anonym sa...

Åh tack! Vilken klänning, med klädda knappar dessutom.

Jag har hört att man kan skölja upp osande gamla kläder i ljummet vatten med lite ättikssprit i så blir de som nya igen. Jag har aldrig provat det själv så jag vågar inte garantera att det hjälper.
/Annika

Anna sa...

Visst är knappen smart! Vad som irriterar mig är dock att bilderna kommer i omvänd ordning. Eller?

Joanna sa...

ulrika,
vadå för modernt redigeringsprogram?
nu behöver jag nog fyra år till på mig innan jag är redo för nästa nya sak.
den här knappen är egentligen ingen knapp, utan en blåmarkerad text längst upp till vänster i ladda-upp-bild-fönstret.

så knappen ladda upp bild, den lilla bildsymbolen, måste man däremot använda.


gina americana,
chat can i say?
we obviously have impeccable taste.
both in names aswell as cloths.
right?
(and thank you! i'm glad you like it.)

fröken,
se vad jag svarade ulrika.
om du ändå inte hittar säg bara till så gör jag en skärmdump.

annika,
visst är klädda knappar alltid lite extra fint.
den här fick flera doser av ta-bort-äcklig-fotsvett-spray.
och tvättades några gånger, samt hängde ute varje kylig vårnatt i minst två veckor.

men jag ska ha ättikssprit i ljummet vatten i åtanke nästa gång jag stöter på problemet.
ättika funkar ju mot dålig lukt i utrymmen, så jag är mkt hoppfull inför den kuren.

anna,
den är bra.
nu försöker jag bara att lära mig att inte trycka "ladda upp" direkt efter varje bild, det tar väl ett tag att vänja bort.
omvända ordningen har jag alltid stört mig på.
det som är ännu mer irriterande med det är att det inte gäller filmer.
laddar man upp dessa kommer de i "rätt" ordning, men då har man (jag) ofta kvar baklängestänket från bilderna och får ändå fel ordning.

Lisa sa...

du är så himla fin!

Ulrika sa...

Ska jag kolla upp!

Jo, man kan byta redigerare genom att gå in på Inställningar, sen Grundläggande. Scrolla ner till Globala inställningar, Välj inläggningsredigerare. Där har jag ikryssat "Tidigare redigerare" men det går alltså också att byta till "Uppdaterad redigerare". Det blir så sjukt mycket enklare att göra ett inlägg och redigera i det. MEN, jag stör mig på att textens marginaler och bildens marginaler inte följer varandra och i den "Uppdaterade redigeraren tyckte jag att just det blev ännu sämre än med den inställning som jag har nu. Jag har dock den inställningen på min loppisblogg. Håhåjaja, det ska inte vara lätt här i livet. Vilka U-landsproblem man kan ha!

Joanna sa...

lisa,
tack snälla snälla du.
du är så generös med komplimanger och det uppskattar jag verkligen ska du veta.

ulrika,
huga.
det lät så mkt nytt jag tror jag får vänta fyra år.
och följer inte marginalen kan jag inte använda mig av det, en grafisk formgivare kan nämligen inte leva med sådant.
vi får krupp.