2010/04/30

Om Stil och vackert folk.


Jag lyssnar på Stil när jag åker till jobbet.
Och från.
Både gamla och nya det är alltid lika intressant.

Wallis Simpson gifte sig med Storbritanniens kung.
Eller nej, han hade varit kung, Edvard VIII, men abdikerade eftersom folk tyckte det var hemskt med en frånskild och även redan gift kvinna.

De blev ett par 1933 hon var gift med en Ernest Simpson då.
11 december 1936 abdikerade han, i maj året därpå blev hennes skilsmässa klar.

Många sa att hon var ful.
Att hennes näsa var för bred och munnen för stor.
Jag tycker att hon var vacker.

Hon älskade smycken och juveler lät till och med korta ärmarna på hennes kläder.
Så att armbanden skulle synas hela tiden.
Blandade falskt och äkta och tyckte särskilt om djur på sina broscher.

8 kommentarer:

Sofie sa...

hon låter fantastisk! jag ska genast googla upp henne! tack för tipset!

Katarina sa...

Det gick en TV-serie om dem, jag tror i början på 80-talet. Jag såg alla avsnitt.

Glamour-Och-Fläskpannkaka sa...

Vilka tjusiga damer!

Joanna sa...

sofie,
såna människor från förr alltså.
det finns så många och det är så underbart att läsa in sig på någons liv och historia.
så varsågod det gläder mig att du fann tipset.

katarina,
är det sant! åh jag undrar om det finns någon möjlighet att se den?
kommer du ihåg vem som producerat?

glamour,
en tjusig donna i tre olika åldrar.
eller den minsta bilder kanske är från någon dramatisering? jag vet inte, men det ska föreställa Wallis Simpson och det visar tydligt hennes smyckesbelamring.

Katarina sa...

Den var brittisk, så kanske BBC?

amanda löwenberg sa...

Åh så fint! Hon var ju vacker! Alltid ska det va något... Jag har länkat till från min blogg, hoppas det är ok! Ha en fin dag!

Joanna sa...

kata,
bbc har mkt i sin skattkista.

amanda,
visst var hon.
och visst är det ok! vilken ära att få bli länkad.
ha det fint du med!

Gila sa...

På tal om stil...kolla in serien Mad men!