2009/07/15

Om oljud och klagomål.

En man är upprörd i tidningen i dag.
Han bor på Söder i Gävle och störs av alla raggarbilar som kör runt runt på helgnätterna.

"Det ekar så in i helvete mellan husen när de gasar på. Ljudet går rakt igenom kåken."
Tycker han.
Och föreslår att den nattliga biltrafiken rent av ska förbjudas.
På en av Gävles största gator.

Jag har själv svårt för när motorcyklister.
Helt utan annan anledning än sitt eget nöjes skull.
Bränner på med gasen och utan ljuddämpare mitt inne i stan.
Det skär i mitt hjärta jag får gåshud av oljudet och pulsen ökar lite för det gör faktiskt.
Fysiskt ont i mig av så skarpa och genomträngande ljud.

Men jag tycker.
Att man inte kan klaga allt för mkt på oväsen när man väljer att bo mitt i centrala delar av städer.
Det har det gjorts förr.
Ofta när någon stad har musikfestival eller någon liten kulturförening.

I ett fint litet hus i till exempel Gamla Gefle.
Anordnar konserter.
Då klagar grannarna över att det låter.

Jamen det gör ofta det.
Det låter gärna i mitten av levande städer.

Att raggarbilar kör runt runt och för oljud tycker jag däremot inte är det stora problemet.
Det är inte det som är upprörande.
Det som upprör mig, det som jag tycker man verkligen borde skrika ut sina protester över.
Och sätta förbud mot.
Det är den onödiga förbrukningen av bensin och diesel.

Att köra runt runt är ett väldigt obefogat sätt att spy ut mer gaser i naturen att förbruka mer av naturens tillgångar.
Som vissa verkar tro är oändliga.
Det är vad som upprör mig.
Så in i helvete.

Inga kommentarer: