2009/07/09

Om Tradera.


Jag köpte en klänning på Tradera jag tycker den ser fin ut.
Med plisseringar som jag är så svag för.
Och tunna ärmar och ett litet skärp och antagligen är den i alldeles skrynkelfri viscose.

Och nu ska jag försöka att inte låta fördömande.
För egentligen är jag mest förundrad.
Min käraste försöker påpeka för mig att alla inte vet så mkt.
Om klädhistoria och mode.
Jag vet inte heller allt för mkt, jag vet alldeles för lite för att kallas expert men det jag vet är.
Att den där klänningen inte är 20-tal.

Det är inte första gången jag ser såna benämningar på Tradera.
Säljaren har en klänning som hon eller han vet inte är sprillans ny.
Och säljaren ser att den inte heller är från 80-talet utan kanske lite äldre och tycker.
Att den är jättegammal och borde vara i alla fall 40- eller 30-tal.
Sällan ända bak till 20-talet men det händer.
Som nu då alltså.

Nej men man kan inte veta allt och jag kan inte riktigt förstå mig på offsideregeln i fotboll och om någon frågar mig vad jag har för stereo.
Vet jag att den är vit och ser ut som en stormtrooper från Star Wars (och att det var kanske lite eller ganska mkt just därför jag köpte den stereon).

Men förlåt förlåt då för mina höga modehästar jag sitter på.
Jag blir ändå lite brydd när det står 20-tal på en klänning som så uppenbart inte.
Är 20-tal.

Men himla fin är den och jag är nöjd.


Bild: säljaren på Tradera.

7 kommentarer:

fröken lila sa...

jag förstár dig, absolut. jag tycker att när man säljer nágot och är inte säkert sá ska man skriva att det kanske är ifrán ett vist ártionde men att man inte vet 100%. det är ärligt i alla fall. jag vet inte heller sá värst mycket om klädhistoria, men jag är kanske lika mycket snobb som du när det gäller klädköp. jag vill ju inte bli lurad. och lite ärlighet är väl inte frágat för mycket??

Joanna sa...

fröken lila,
precis!
jag skulle nog skriva "möjligen" för att gardera mig ifall jag hade fel.
och jag känner mig inte lurad på klänningen för än har jag inte sett den i verkligheten men jag visste ju redan innan, genom bilden, att det omöjligt handlade om en 20-talsklänning.

däremot kan det bli lite irriterande om man söker på vissa årtionden och måste bläddra sig igenom alla "fel".

B-b-b-etty sa...

oj! jag har läst en hel del felaktigheter men det där tar fan priset. Vanligaste felet folk gör är att skriva 50-tal på nåt som är från 60- & 70-talet, eller 40-50-tal om nåt som skriker 80-tal pga materialet eller nåt annat. blir så himla irriterad.

sen att skriva att nåt är vintage när det är från hm förra året, sprider ju bara okunskap om folk som vill lära sig om de modet-historia så lär sig folk fel.

Evis sa...

Håller precis med, men har väl tappat tron på att folk verkligen vet något innan de talar/skriver.

Stina sa...

Traderaannonser alltså... De är så strikta på att det absolut inte får står t.ex. "Chanel _ stil" utan det måste stå i stil med "chanelaktig". Egentligen bordet det vara samma sak med tidsbenämningen. För "20-talsstil" är ju en sak och att vara från 20-talet en annan. Allt som oftast i traderavärld iaf.

Joanna sa...

stina,
ja jag har förstått att de är väldigt strikta.
men med årtal verkar de inte ha några som helst restriktioner.
särskilt som i det här fallet, där klänningen inte ens är 20-talsstil, inget hade blivit rätt så länge det inte stått "absolut inte från 20-talet i alla fall".

lisa sa...

alldeles fantastisk klänning!