2011/06/18

Om det finaste hus jag sett på länge.

Modernistiskt 50-tal, åh gud vad jag älskar det.



Glaspartier inomhus och stormönstrade tapeter och färgen på trappräcket och bara en sån sak som den fristående eldstaden.



Jag tänker på att alla dessa trendiga möbler köptes in när de var helt nya, och banbrytande.
När husets ägare köpt huset och nu skulle rota sig.
Bilda familj.

Allt är perfekt, tvålkoppar i kaklet är en favorit, och jag vill till och med äga trädgårdsmöblerna måtte de nya ägarna inte renovera sönder.
Eller renovera öht?



En planritning säger för mig mer än tusen bilder, jag kan sitta länge och titta på den.
Fantisera hur jag skulle möblera om vi bodde där, och hur rummen bäst skulle nyttjas.

Pengar över och behöver ett nytt hus?
Läs mer här.

12 kommentarer:

Wanja B sa...

Dette huset skriker virkelig ditt navn!!! Nydelig!!
Renovering er en uting!!! Ting trenger sjarm!!!
Fin helg!

AVEhnqvist sa...

MEN HALLÅ!

Och vilket underbart arbetsrum.

...jag hoppas innerligt att den som köper inte renoverar sönder det.

Hannasvirrvarr sa...

Ååh, så fint! Åh, åh, åh!

lisa sa...

galet fint!

Ulrika sa...

Kära nån! Tänk om man hade oresonligt mycket pengar och bara ... KÖPTE DET! Man undrar ju onekligen hur det skulle vara att bo där!

spunnet socker sa...

Oj, JÄKLAR! Kan du inte ta alla lån i hela världen och övertala Torsten att havregrynsgröt visst går att växa sig stor och stark på? Det är värt det. Och förresten, det priset inkluderar ju givetvis alla möbler. Givetvis.

Jag kan inte tänka mig bättre personer än ni att bo i huset!

Anonym sa...

Najs, fast det där med att renovera. Varför inte? Alla generationer har rätt att sätta avtryck på sin omgivning. Lägenheten i mitt förr-förra hus var bygt 1887. Renoverat på just 50-talet. Resultatet? 2 bortplockade kakelugnar, bortslipade stuckaturer, takrosetter och bortrivna bröstpaneler. Fasaden barskrapad på alla utsmyckningar. Så det handlar väl egentligen inte om renovering i sig, utan mer om smak. Den är som bekant personlig och det kan man ju inte säga så mycket om.
/Annika

Joanna sa...

wanja,
visst är det helt underbart.

ave,
jag har suttit länge och tänkt hur jag skulle möblera och hur arbetsrummet skulle se ut med våra grejer däri.

hanna,
kunde inte säga det bättre själv!

lisa,
visst är det!

ulrika,
det är precis så jag fastnar i mina tankar, försöker föreställa mig julaftnar och semestrar och vardagar i husen jag drömmer mig bort i.

spunnet socker,
TÄNK om man ändå kunde göra så – låna sig gul och blå och sedan leva lycklig i huset i alla sina dar.

annika,
visst ska man renovera hus, och visst håller jag med om att det ju är det som för tiden framåt.
mina egna favoritepoker hade kanske inte funnits lika mkt av om man inte fick ändra och anpassa.
det är bara att jag när jag sitter och tittar på hemnet bara förknippar renovering med total utblåsning av hus som jag själv vet att ursprungsskicket föll mig mer i smaken, och därför blir jag nervös vid blotta tanken.
mest när jag tänker på att vissa stilar som raderas ut av folk, är såna stilar som andra letar med ljus och lykta efter.

och sen tycker jag att just det här huset är fullkomligt (bara lite målarfärg där det blivit nött och gammalt), och vill man ändra så mkt av karaktären, det som ÄR huset, då borde man väl istället köpa ett annat hus?

Cecilia sa...

Åh! Det är ju underbart! Det framkallar ju verkligt svåra "vill ha"-känslor...
Jag brukar också sitta framför hemnet och drömma. Undrar om drömmen om ett eget hus någonsin kommer att bli verklighet?

Anna sa...

Å Gud vad snyggt! Och namnet: Villa runt en björk. Hemnet-porr när det är som bäst. Och jag skriver som du; måtte inte de nya ägarna renovera sönder, utan lyssna på husets själ. Dvs typ storstäda :-)

Villa Viola sa...

Så fint, så fint. Hoppas att alla detaljer blir bevarade.

amanda löwenberg sa...

Åh vilket himla vackert hus! Skickade direkt ett mail till min mor att hon borde flytta till Solna! Tror hon också skulle gilla huset! Det är bara priset då...